Leksykon Uzbrojenia: Ansaldo A.300
Oto pierwszy samolot w nowej kategorii – „Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze”. Teraz strona nieco podkręci tempo. Polecam być na bieżąco! Jeszcze w tym tygodniu min. pierwsza część artykułu o dojściu Benito Mussoliniego i faszyzmu do władzy.
Ansaldo A.300:
Dwumiejscowy samolot rozpoznawczy. Dwupłat mieszanej konstrukcji metalowo-drewnianej. Prototyp Ansaldo A.300 oblatano na początku 1919 r. Samolot wykazał znaczną zwrotność i wrażliwość na stery. Wersja A.300/3 trafiła min. do Polski i została użyta w wojnie z sowietami. Zakłady Ansaldo nie były do końca zadowolone ze swojej konstrukcji, dlatego też stworzono wersję A.300/4. Zadanie chłodzenia silnika powierzono dwóm baryłkowatym chłodnicom Lamblina. 30 samolotów tej wersji kupiła także Polska, charakteryzowała je mniejsza zawodność. Nowo powstała Regia Aeronautica zamawiała na dużą skalę wersję A300/4. Ostatecznie zakupiono ok. 700 tych maszyn. Odegrały one dużą rolę we włoskiej kampanii w Libii i w jej całkowitym opanowaniu. Później powstała jeszcze wersja A.300/5 z silnikiem Lorraine. Do produkcji skierowano natomiast A.300/6 zmiany jednak nie były istotne.
Ansaldo A.300/4:
Napęd: 6-cylindrowy silnik rzędowy Fiat A.12bis o mocy 304 KM
Prędkość maksymalna na poziomie morza: 200 km/h
Czas wznoszenia na pułap 5000 m: 33 min i 30 s
Pułap praktyczny: 5500 m
Długotrwałość lotu: 3 h i 30 minut
Masa: 1200 kg (masa pustego samolotu), 1700 kg (maksymalna masa startowa)
Wymiary: rozpiętość – 11,24 m, długość – 8,75 m, wysokość – 2,97 m, powierzchnia nośna – 39,5 m kw.
Uzbrojenie: 2 strzelające do przodu nieruchome km kal. 7,7 mm oraz 1 ruchomy km kal. 7,7 mm w tylnej kabinie
Galeria: Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze