Leksykon Uzbrojenia: Fiat CR.30
Podczas weekendu zapraszam na kolejną biografię. Następny tydzień to min. legendy włoskiego lotnictwa Fiat CR.32 „Chirri” – legenda wojny domowej w Hiszpanii i jego następca CR.42 „Falco” – dwupłat, który zapisał chwalebną kartę już podczas II Wojny Światowej. A dziś nim o CR.30 jedno zdanie o innym samolocie, niestety nic sensowniejszego na jego temat w literaturze nie znalazłem:
Fiat CR.25bis:
Kilkanaście sztuk latało w osłonie konwojów płynących do Afryki Północnej.
Prędkość: 460 km/h
Fiat CR.30:
Jednomiejscowy myśliwiec dwupłatowy. Prototyp posiadał wklęsłą krawędź natarcia statecznika pionowego oraz odmienny wiatrochron i oprofilowany zagłówek. Wyróżniały go też zaokrąglone końcówki skrzydeł, dokładnie oprofilowany silnik Fiat A-30RA i szeroko rozstawione, oprofilowane podwozie główne, a wsporniki W miał w komorze skrzydeł. CR.30 został oblatany w marcu 1932. Dwa prototypy wzięły w lipcu 1932 udział w międzynarodowym zlocie w Zurychu. Wzbudziły tam duże zainteresowanie, osiągając w locie po kręgu średnie prędkości 340 i 330 km/h. Fiaty CR.30 produkowano w latach 1932-1935. Samoloty te służą min. w siłach powietrznych Węgier, Austrii, dwa samoloty najpierw służyły w lotnictwie Chin, a następnie zostały przekazane siłom gen. Franco w 1938 roku. Dwa samoloty służyły w Paragwaju, jeden w Wenezueli. Ogólnie zbudowano 176 (120?) sztuk wszystkich wersji Fiata CR.30.
Fiat CR.30B – dwa prototypy przerobiono na wersję dwuosobową, udana próba poskutkowała przebudową wielu CR.30 do tej wersji. Samolotów używano do treningów pilotów.
CR.30 Idro – dwa CR-30 wyposażono w dwupływakowe podwozie, służyły one jako maszyny szkolne.
Napęd: 12-cylindrowy silnik widlasty Fiat A-30 RA o mocy 600 KM
Prędkość maksymalna: na wysokości 3000 m – 351 km/h
Wznoszenie: na 4000 metrów w 6 min. 40 s.
Pułap: 8350 m
Zasięg: 850 km
Masa: 1345 kg (masa pustego samolotu), 1895 kg (maksymalna masa do startu)
Wymiary: rozpiętość – 10,5 m, długość – 7,88 m, wysokość – 2,78 m, powierzchnia skrzydeł – 27,05 m kw.
Uzbrojenie: dwa synchronizowane km Fiat-SAFAT kal. 7,7 mm (prototyp miał km kal. 12,5 mm)
Leksykon Uzbrojenia: Myśliwce Regia Aeronautica i ANR w latach 1923-1945
Dużo lepiej jest natomiast ze zdjęciami Fiata CR.25 i CR.25bis. Z internetu można wywnioskować, że była to maszyna typowo eskortowa. Mam nadzieję, że w przyszłości dorwę coś w literaturze na temat tego samolotu i uzupełnię lukę.