Leksykon Uzbrojenia: Macchi MC.205 „Veltro”
Macchi MC.205 „Veltro” (Chart):
Jednomiejscowy myśliwiec przechwytujący i bombardujący. Był płatowcem MC.202 z powiększonymi skrzydłami. Najlepszy włoski myśliwiec II Wojny Światowej. Ostatni stosowany bojowo myśliwiec Castoldiego. Bardzo zwrotny o wyśmienitych właściwościach pilotażowych. Godny rywal alianckich maszyn. Pierwszy raz wzbił się w powietrze 19 kwietnia 1942 (12 kwietnia?). Samolot nosił nieoficjalne oznaczenie MC.202bis, był to MC.202 IX serii M.M. 9487 z silnikiem DB 605. Niemal natychmiast podjęto produkcję seryjną. Pierwszą serię zbudowano w oparciu na kadłubach MC.202 oczekujących na silniki RA.1000RC.41-I (ich produkcja była niewystarczająca i nie pokrywała zapotrzebowania). Maszyny przystosowano do przenoszenia małych bomb. Miał silnik o większej mocy niż używane do tej pory we włoskich samolotach.
Pierwszy raz „Veltro” użyto bojowo na miesiąc przed kapitulacją Włoch w lipcu 1943, do tego momentu wyprodukowano tylko 66 egzemplarzy tej maszyny. Kilka maszyn lata potem w barwach aliantów, inne były na wyposażeniu ANR. Dowództwo Luftwaffe ceniło sobie ten włoski myśliwiec do tego stopnia, że w te szybkie samoloty wyposażyło całą Gruppe (dywizjon). Wyprodukowano 262-265 maszyny tego typu. Samolot porównywalny ze Spitefirem Mk IX, choć jak to w przypadku włoskich maszyn przeciwnik dominował uzbrojeniem.
Ciekawa historia zdarzyła się w 1948 r. Egipt zamówił we Włoszech 62 MC.205. 21 samolotów wysłano z zapasów lotnictwa włoskiego, a pozostałe 41 przebudowano z myśliwców MC.202. Dostarczono 42 samoloty, pozostałe znajdujące się w zakładach Macchi zostały 18 września 1948 uszkodzone przez izraelskich sabotażystów.
MC.205N „Orione” – trzy 20 mm działka Mauser i 4 km kal. 12,7 mm. Samolot miał też większe wymiary (rozpiętość – 11,25 m, długość – 9,55 m, wysokość – 3,25 m, masa własna – 2759 kg, startowa – 3794 kg, prędkość – 626 km/h). Oblatany 1 listopada 1942 lecz nie został zastosowany bojowo.
MC.205N-1 – prototyp wersji wysokościowej z powiększonym skrzydłem, 1 działkiem kal. 20 mm w osi śmigła i 4 km kal. 12,7 mm.
MC.205N-2 – drugi prototyp wersji poprzedniej, posiadał 3 działka kal. 20 mm i dwa km 12,7 mm.
MC.206 – nieukończony prototyp ulepszonego MC.205N.
MC.207 – jak MC.206, lecz z 4 działkami kal. 20 mm w skrzydłach.
Napęd: 12-cylindrowy odwrócony silnik widlasty Alfa Romeo RA.1050 RC.58 Tifone o mocy 1475 KM (na licencji Daimler-Benz DB 605A1 o mocy 1475 KM)
Prędkość maksymalna: 642 km/h na wysokości 7200 m
Wznoszenie: na 5000 m w 4 min i 47 s
Pułap: 11 000 m
Zasięg: 1040 km
Masa: 2581 kg (masa pustego samolotu), 3224 kg (normalna startowa) 3408 kg (maksymalna masa do startu)
Wymiary: rozpiętość – 10,58 m, długość – 8,85 m, wysokość – 3.04 m, powierzchnia skrzydeł – 16,80 m kw.
Uzbrojenie: 2 km kal. 12,7 mm nad silnikiem oraz dwa kal. 7,7 mm (tak był uzbrojony prototyp), te ostatnie od trzeciej serii wymieniono na dwa 20 mm działka Mauser MG 151
Udźwig bomb: 320 kg
Leksykon Uzbrojenia: Myśliwce Regia Aeronautica i ANR w latach 1923-1945
Zdjęcia: 19 zdjęć MC.205 „Veltro” i „Orione”
Aeronautica Nazionale Repubblicana: 5 zdjęć „Veltro” walczących w barwach ANR