Leksykon Uzbrojenia: Reggiane Re 2002 „Ariete”
Reggiane Re 2002 „Ariete” (Baran):
Szturmowa wersja rozwojowa Re 2000, zaprojektowana przez tych samych konstruktorów Longhiego i Alessiego. Już pierwsze próby prototypu (M.M.454) w październiku 1940 wykazały, że jest to świetny samolot. Pilotem oblatywaczem był Mario de Bernardi. Próby zakończono we wrześniu 1941. Zamówienie na produkcję wpłynęło 10 września tego roku. Niestety przedłużały się problemy z napędem samolotu, dlatego produkcja rozpoczęła się dopiero w czerwcu 1942. Pierwsza seria liczyła 99 maszyn. Druga miała liczyć 100 myśliwców, przed kapitulacją udało się ukończyć 48 z nich. Po kapitulacji pod nadzorem Niemców zbudowano jeszcze 76 samolotów. Łącznie zbudowano 225 (padają też liczby 227 lub 251) Re.2002, jednak jedynie 181 spośród nich zostało oblatanych. Reszta uległa zniszczeniu lub uszkodzeniu podczas nalotu na zakłady Reggiane (8.IV.1944), po nim produkcję wstrzymano. Pod koniec wojny Niemcy zniszczyli 35 nieodebranych samolotów znajdujących się nadal w fabryce.
„Ariete” był szybki, zwrotny i silnie uzbrojony. Samolot miał dłuższy i mocniejszy kadłub. Z braku wystarczającej liczby silników rzędowych otrzymał silnik gwiazdowy Piaggio. Napęd „Ariete” był zawodny, na co narzekali i Niemcy i Włosi. Maszyna miała gorsze osiągi niż Re.2001, ale silnik gwiazdowy był bardziej odporny na uszkodzenia odnoszone podczas walki, co predysponowało samolot do ataków na cele naziemne. Samolot był połączeniem płatowca Re 2000 z nowym silnikiem Piaggio.
Pierwsze samoloty trafiły do jednostek w listopadzie 1942. Jako pierwszy otrzymał je 102 Gruppo (209 i 239 Squadriglie), wcześniej jednostka używała Ju 87B. Następnie Re.20002 trafiły do 101 Gruppo (208 i 238 Squadriglie), wcześniej latającym na CR.42 „Falco”. Oba te dywizjony utworzyły 5 Stormo. Walczyły podczas inwazji aliantów na Sycylię i poniosły tam ciężkie straty. Włosi używali ich głównie jako maszyny myśliwsko-bombowej, zdolnego do bombardowań z lotu nurkowego. W dniu kapitulacji 5 Stormo miał na stanie 24 Re.2002, w tym 12 sprawnych. Jednostka przeszła na stronę aliantów i już 18 września 1943 (więc przed wypowiedzeniem wojny Niemcom!) atakowała niemieckie okręty podczas operacji lądowania na Korfu. Później Re.2002 walczą z sukcesami przeciwko Niemcom na Bałkanach. Lotnictwo Badoglia używa ok. 40 tych maszyn, stracono 9 z nich. W ”Ariete” rozpoczęto przezbrajać także 50 Stormo. Jednostka nie zdążyła uzyskać sprawności bojowej, jej maszyny przejęli Niemcy. Po kapitulacji Włoch Niemcy używali Re.2002 do zwalczania partyzantów we Francji. Luftwaffe eksploatuje ok. 60 „Ariete”, 1/3 z nich miała za sobą służbę w Regia Aeronautica.
Re.2002bis – egzemplarz M.M.7327 miał stanowić połączenie kadłuba Re.2002 z płatem i podwoziem Re.2005. Do kapitulacji nie zdążono jednak oblatać tego samolotu.
Zakładano też opracowanie pokładowej wersji „Ariete”, przeznaczonej dla włoskich lotniskowców. Do realizacji pomysłu nie doszło.
Innym pomysłem był Re.2002 napędzany silnikiem takim, jak te napędzające niemieckie Fw 190 – BMW 801, z integralnymi zbiornikami paliwa i pięciodźwigarowym płatem pochodzący z Re.2000. Luftwaffe była gotowa zamówić 500 takich myśliwców. 8 kwietnia 1944 23 „Wellingtony” RAF nocą i 109 B-17 USAAF w dzień zbombardowało zakłady Reggiane w Toledo. Plany dosłownie legły w gruzach.
Napęd: 14-cylindrowy silnik w układzie podwójnej gwiazdy Piaggio „Turbine” B PXIX RC.45 o mocy 1175 KM z trójłopatowym śmigłem Piaggio P.2001M
Prędkość: 530 km/h na 5500 m (540?), 417 m/h na poziomie morza
Czas wznoszenia: na 2000 m w 2 min i 46 s, 4000 m w 5 min i 52 s, 6000 m w 8 min i 48 s
Pułap: 11500 (10500?) m
Zasięg: 1100 km
Wymiary: rozpiętość – 11 m, długość – 8,16 m, wysokość – 3,15 m, powierzchnia nośna 20,4 m kw.
Masa: 2390 kg (masa pustego samolotu), 3240 kg (maksymalna masa do startu)
Uzbrojenie: 2 zsynchronizowane km Breda-SAFAT kal. 12,7 mm (390 nabojów dla lewego i 450 dla prawego km) i 2 km Breda kal. 7,7 mm (po 640 nabojów na lufę), ok. 50 egzemplarzy uzbrojono w dwa działka MG151 zamiast km 7,7 mm
Udźwig bomb: 250 kg bomba na podkadłubowym wyrzutniku i dwie 160 kg bomby na wyrzutnikach podskrzydłowych, w akcjach bojowych najczęściej używano trzech 100 kg bomb.
Leksykon Uzbrojenia: Myśliwce Regia Aeronautica i ANR w latach 1923-1945
Zdjęcia: 15 zdjęć Reggiane Re.2002 „Ariete”