Samoloty niemieckie w Regia Aeronautica
Maszyny niemieckie:
Większość znajdujących się na wyposażeniu Luftwaffe maszyn wariantu E Dorniera Do 217 przebudowano na nocne myśliwce Do 217 J, uzbrojone w radar i ciężkie przednie uzbrojenie strzeleckie. Część tych maszyn przekazano Regia Aeronautica. Uzbrojenie: 4 działka MG FF kal. 20 mm, 2 nkm MG 131 kal. 13 mm i 4 km MG 17 kal. 7,9 mm. Jako nocne myśliwce użyto też nielicznych Messerschmittów Bf 110. Dwa Bf 110G.4 przekazano do 59 i 60 Dywizjonu Myśliwców Nocnych. 41 Stormo wiosną 1943 r. miał na stanie min. 3 Bf 110C, 15 Do 217 J i francuskie Devoitine D.520.
W Libii RA użyła kilku Bf 109 F-4 i G-6. Na początku 1943 r. dwie włoskie eskadry w Afryce Północnej otrzymały Bf-109F-4. Nim Włosi wprowadzili nowe modele swoich samolotów otrzymywali od Niemców Bf-109 F oraz Bf-109 G2 G4 i G6 (G-6 na krótko przed kapitulacją). Samoloty wersji F weszły na wyposażenie 3 Gruppo Caccia (154 i 155 Squadriglie) oraz 150 Gruppo Caccia (363 i 364 Sq.) stacjonujących na Sycylii.
Ju 87R-2/Trop – używane we włoskim 97 Gruppo. Jednostka brała udział w kampanii bałkańskiej startując z bazy w Lecce. Godłem jednostki była kaczka niosąca bombę.
Ju-87B-2/Trop – wersja przeznaczona do działań w Afryce Północnej z filtrami pisaku oraz wyposażeniem pustynnym, ten model oraz Ju-87B-2 zostały dostarczone do Włoch, gdzie nazwano je „Picchiatello”.
Regia Aeronautica użytkowała 100 egzemplarzy dwóch powyższych typów Ju 87.
Ju 87D-3 – wyposażony w te samoloty był 103 Gruppo. Jednostka została doszczętnie zniszczona w kampanii sycylijskiej. W tych samych walkach brał udział też 121 Gruppo, ocalałe maszyny powróciły na Sardynię. W 1943 r. zakupiono 46 tych samolotów.
Ju 87B służą min. w 102 Gruppo. 15 września 1940 Junkersy Ju 87B z 96 Gruppo Bombardamento a Tuffo dokonują pierwszego nalotu Stukasów w służbie Regia Aeronautica na Maltę.
Ju 87C był wersją morską budowaną z myślą o mającym powstać lotniskowcu „Graf Zeppelin”. Po rezygnacji z projektu maszyny były używane do prób z wyposażeniem morskim min. we Włoszech z urządzeniami dla lotniskowca „Aquila”.
W 1939 roku kilka samolotów Fieseler Fi 156 ”Storch” trafiło do Finlandii i Szwajcarii. Egzemplarze demonstracyjne trafiły też do Mussoliniego i nowego sojusznika Hitlera Stalina.
Na wyposażeniu RA znalazły się także bombowce Ju-88A.
Jako wyposażenie dla włoskich lotniskowców rozważano też wykorzystanie niemieckich samolotów przeznaczonych dla niemieckiego okrętu tego rodzaju „Graf Zeppelin”. Wiosną 1943 r. w bazie San Egido w Perugii testowano niemieckie Arado Ar 96 i Junkers Ju 87. Badano też aerofiniszer pochodzący z niemieckiego lotniskowca.
W Afryce Wschodniej znajdował się jeden transportowy Fokker FVII. Maszyna produkcji holenderskiej.