Wyhamowany rozwój Regia Aeronautica
10 grudnia 1938, Mussolini z oficerami na lotnisku Ciampino. [zdjęcie ze zbiorów Istituto Luce]
Przystępujące do II WŚ Włochy „na papierze” były nadal lotniczą potęgą, rzeczywistość szybko okazała się być zgoła inna. Poniżej dalsza część artykułu poszukującego odpowiedzi na pytanie jak wielki wpływ na włoskie przygotowanie do wojny miała Hiszpańska Wojna Domowa.
Przyjrzyjmy się ponownie lotnictwu, broni bardziej niż inne wrażliwej na rozwój techniczny i konstrukcyjny. Przydział 1.200.000.000 lirów dekretem z 5 lipca 1934 na specjalny program konstrukcyjny na następne pięć lat, następnie zmieniony na okres trzyletni, znacznie przyspieszyło rozwój Regia Aeronautica. W pierwszych miesiącach 1936 r., wraz z utworzeniem trzech nowych pułków, kiedy ilość myśliwców niemal została podwojona, stworzono wielkie jednostki – brygady i dywizje lotnicze. Od lata 1936 r. do lata 1939 r., przez pełne trzy lata, „w okresie, gdy lotnictwo w każdym europejskim kraju przechodziło gwałtowne przezbrojenie, we Włoszech […] nie skonstruowano żadnego nowego myśliwca!”. Zaangażowanie w Hiszpanii ma także inne skutki, drastycznie ograniczyło działalność linii lotniczych i aktywność szkoleniową. Niemniej jednak, koniecznym było zwiększenie eksportu, by wnieść wkład do bilansu handlowego i nadal utrzymać w stanie pełnej wydajności zakłady, trzeba było w ciągu dwóch lat zmniejszyć zużycie ważnych materiałów lotniczych z 23 do 5%.
Mówiąc o przemyśle lotniczym i problemach, z którymi trzeba było się zmierzyć w wyniku sankcji, inżynier Giuseppe Stiavelli, projektant i pułkownik Genio aeronautico, w serii artykułów, które wiosną 1937 r. ukazały się w „L’Ala di Italia”, przedstawiając bieżący obraz sytuacji i proponując usprawnienia, przedstawił bezlitosną analizę: z recyklingu materiałów żelaznych można uzyskać 50% zapotrzebowania kraju na stal; dla niklu, którego produkcja jest w rękach Stanów Zjednoczonych i Anglii, można uzyskać 3.500 t poprzez wycofanie monet z obiegu; brak bawełny, węgla i gumy dla produkcji opon; oczekuje się cudów po eksperymentach prowadzonych w celu uzyskania ropy ze skały asfaltowej i benzyny lotniczej z węgliku wapnia (karbidu), ale dla tych procesów potrzeba dużo węgla; paliwa alkoholowe są zbyt drogie i znowu potrzeba do ich produkcji węgla. Stałym problemem było nie uciekać się do rozwiązań, które prowadziły do wywozu waluty…. (CDN.)