Dalszy fragment monografii Fiata G.50
Piloci przy Fiacie G.50bis z 352. Squadriglia. Poniżej dalsza część tłumaczenia fragmentu książki Nicola Malizia, „Fiat G.50”. Warto podkreślić – w zdecydowanej większości polskich publikacji napisano, że nad Anglią były Fiaty G.50bis, nic bardziej mylnego. Często powielany bład, już nie chcę pisać, że za Wikipedią, bo i na popularnej stronie www.comandosupremo.com także było podane podobnie, ale to tylko internet…
Prototyp Fiata G.50bis (M.M.5933) pierwszy raz wzbił się w powietrze z lotniska Torino Caselle 13 września 1940. Pierwsze dostawy nowego myśliwca rozpoczęły się w kwietniu 1941 r. Jedną z pierwszych jednostek, które otrzymały „nowy” myśliwiec był 20. Gruppo Autonomo C.T., powracający ze swojego rozczarowującego pobytu na terytorium Belgii, Holandii i Francji, gdzie… „ryzykował” możliwością przezbrojenia w Bf 109E, było to jednak tylko nieuchwytnym marzeniem ludzi dowodzonych przez Tenente Colonello Mario Bonzano. Ci piloci „Gatto Nero” (czarny kot, od godła jednostki), których jednostka była jedyną nadal noszącą wczesne godło 51. Stormo C.T., zostali umieszczeni w okolicznościach i na froncie, gdzie inne jednostki zmagały się z poważnymi trudnościami – Libii. Latali na samolotach, które wielu uważało za „żelazko ze skrzydłami” (un ferro da stiro con le ali).
Wzmocniony przez trzecią jednostkę, 151. Squadriglię, przekazaną z 2. Gruppo Autonomo C.T., która dołączyła do 352. i 353. Sq., 20. Gruppo Autonomo C.T. przybył do Afryki 27 maja 1941, osiągając lotnisko Martuba.
Zaangażowany w zmienne losy pustynnej wojny Fiat G.50, walczący na tyle, na ile było go stać, zmagając się z przytłaczającą przewagą przeciwnika, brał udział w serii powtarzających się odwrotów na lotniska, które wydawały się mniej zagrożone. Ponosząc przy tym straty, dochodziło też do innych tragedii, a sukcesy były rzadkie. Bardzo aktywna była też 376. Squadriglia Autonoma Assalto, która do Libii przybyła z CR.42 wyposażonymi w zaczepy bombowe (tzw. CR.42 bombe alari), a następnie została wyposażona w G.50 Freccia.