Zatopienie zbiornikowca „Ida Knudsen”
Norweski zbiornikowiec „Ida Knudsen”, ofiara okrętu podwodnego „Luigi Torelli” z 21 lipca 1941.
17 kwietnia 1941 „Torelli” opuścił Bordeaux i skierował się w rejon na zachód od Irlandii, wchodził w skład grupy „Da Vinci” (wraz z „Da Vinci”, „Malaspina” i „Cappellini”). Sommergibili stworzyły linię dozoru wraz z niemieckimi U 73, U 101 i U 110. Po dotarciu na miejsce okręt nie poczynił żadnych istotnych obserwacji, podobnie było w nowym rejonie operacyjnym – na zachód od Szkocji.
22 kwietnia zaobserwowano konwój idący na Wyspy Brytyjskie. „Torelli” nie zdołał skontaktować się z U 101 oraz U 110 i przeprowadzić z nimi skoordynowanego ataku. Nazajutrz Focke-Wulf FW 200 z I/KG. 40 przeszukał wskazany przez Włochów obszar, ale meldowanych statków nie odnaleziono.
9 maja „Torelli” i „Cappellini” zostały wysłane w rejon konwoju, którego dostrzeżenie meldował jeden z FW 200. Okręty dotarły w rejon położony na zachód od Islandii, ale niemiecki meldunek podawał pozycję niedokładną o ponad 100 Mm. 11 maja przerwano patrol i skierowano się w stronę Francji. 16 maja okręt był już w Betasom.
29 czerwca „Torelli” ponownie wyruszył w morze, kierował się w obszar na zachód od Gibraltaru. W rejon wysłano większą grupę sommergibili, były to także: „Da Vinci”, „Baracca”, „Alessandro Malaspina”, „Comandante Cappellini”, „Michele Bianchi”, „Morosini”, „Barbarigo” i „Alpino Bagnolini”. 5 lipca okręt przechwycił, na zachód od Gibraltaru, mały konwój. Do przeprowadzenia wspólnego ataku wezwano „Da Vinci”, „Baracca”, „Morosini” i „Malaspina”. „Torelli” podjął nieudaną próbę ataku na niszczyciel, błyskawicznie zareagowała eskorta, zapędzając go pod wodę i poddając polowaniu z użyciem bomb głębinowych.
7 lipca na „Torellim” dostrzeżono i zaatakowano inny konwój, prawdopodobnie HG. 66, który szedł trasą północ/zachód. Do ataku doszło na pozycji 35°15’ N i 10°25’ W, jednak ponownie odrzuciły Włochów okręty eskorty. Na przechwycenie meldowanych statków ruszyły „Da Vinci”, „Baracca”, „Morosini” i U 103, ale żaden nie odnalazł konwoju.
18 lipca, w wyniku meldunków otrzymanych przez Niemców od hiszpańskich agentów, zarządzono operację przeciwko konwojowi HG. 67, który opuścił Gibraltar. Na miejsce ruszyły „Torelli”, „Malaspina”, „Morosini”, „Barbarigo” i „Bagnolini”. Brytyjczycy, dzięki informacjom uzyskanym ze źródła „Ultra”, zmodyfikowali trasę konwoju, włoskie okręty kierowały się w próżnię.
21 lipca, o 21.34 czasu Rzym, „Torelli” zaatakował norweski motorowy zbiornikowiec „Ida Knudsen” (8913 BRT), płynący samotnie z Port of Spain do Gibraltaru, przewoził ponad 13 tys. ton benzyny. W punkcie 34°30’ N i 15°00’ W tankowiec miał spotkać swoją eskortę, jednak dysponowano wówczas jedynie dwoma uzbrojonymi trawlerami, położenie Norwegów było nieznane, więc eskortowce ostatecznie zajęły się ochroną innego statku. Tankowiec szedł samotnie, mając nadzieję, że eskorta dołączy na dalszych etapach podróży. Los chciał inaczej, w rejonie Przylądka Białego (Capo Blanca), ok. 70 Mm na północny-wschód od Madery, zajmował pozycje „Torelli”.
O 19.50 (czas Oslo) na „Ida Knudsen” usłyszano odgłos silników dobiegający z lewej burty, spodziewano się, że jest to jednostka eskorty. Norwegowie byli czujni, zmodyfikowali kurs, namiar znajdował się teraz za ich rufą, tam gdzie zbiornikowiec miał zainstalowane 101 mm działo. Wkrótce potem zaatakowali Włosi, o 20.10 (czas norweski) pierwsza torpeda trafiła w lewą burtę tankowca, powodując wyciek paliwa. Druga torpeda w bezpiecznej odległości minęła dziób „Ida Knudsen”, trzecia także chybiła. Akcja rozgrywała się na pozycji 34°34’ N i 13°14’ W, na zachód od Gibraltaru i 153 Mm na północny wschód od Madery.
Norwegowie wysłali sygnał SOS i opuścili pokład na czterech szalupach. Załoga jednej z nich pospieszyła się, zaczęła opuszczać łódź do wody, kiedy statek był jeszcze w ruchu, szalupa została zalana, w morzu znalazło się czterech z sześciu ludzi, pechowcy utonęli. Włosi zaczekali aż szalupy oddalą się i posłali statkowi jeszcze dwie celne torpedy. „Torelli” krążył potem wokół ofiary, czasem pod wodą, czasem w wynurzeniu. Okręt kręcił się tak blisko szalup, że kapitan statku znalazł czas na próbę odgadnięcia typu sommergibile, błędnie postawił, że jest to jednostka typu „Tazzoli” (wówczas taki typ okrętu podwodnego nie istniał). Około 21.00 ostatnia torpeda trafiła w maszynownię „Ida Knudsen”, to był decydujący cios, zbiornikowiec poszedł na dno (ilość wystrzelonych torped waha się w zależności od źródła między 4 a 6).
Pośród załogi norweskiego statku było pięć ofiar, 14 rozbitków na dwóch szalupach 25 lipca uratował portugalski trawler „Altair” i odstawił do Las Palmas. 28 lipca kolejnych 17 ludzi dotarło na jednej z szalup do Adagir w Maroku. Do Teneryfy zdołała dotrzeć także dwójka marynarzy z na poły zalanej szalupy, bezpieczną ziemię osiągnęli 9 sierpnia.
28 lipca 1941 „Torelli” powrócił do Bordeaux.
CDN.