Wojna Mussoliniego

La guerra di Mussolini

RSS Feed
  • Home
  • Od Autora
  • Publikacje
  • FRONTY
    • Afryka Północna – „Heia Safari”
    • Morze Śródziemne – „Mare Nostrum”
    • Wojna na Bałkanach 1939-1945
    • Kampania Włoska – „Guerra E’ Finita?”
    • Front Wschodni – „Contro il Bolscevismo!”
    • Sommergibili na Atlantyku
    • Etiopia 1935-1936 – Brudna wojna Mussoliniego
  • Armia Włoska
    • 26 Dywizja Piechoty „Assietta”
    • 4 Dywizja Alpejska „Monte Rosa”
    • 54 Dywizja Piechoty „Napoli”
    • 4 Dywizja Piechoty „Livorno”
    • Włosi w Waffen-SS
    • Organizacja Obrony Sycylii
    • Esercito Nazionale Repubblicano(ENR):
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Jednostki Włoskiej Kawalerii
    • 132 Dywizja Pancerna „Ariete”
    • 101 Dywizja Zmotoryzowana „Trieste”
    • Armia Pancerna “Afrika” w bitwie pod El-Alamein
    • M.V.A.C. i inne organizacje współpracujące z Włochami na Bałkanach
    • Doktryna
    • 1. Dywizja Piechoty (Górska) „Superga”
    • 6. Dywizja Alpejska „Alpi Graie”
    • 1° Battaglione Paracadutisti Carabinieri Reali
    • 185. Divisione Paracadutisti „Folgore”
    • 1ª Divisione libica „Sibelle”
    • 2ª Divisione libica „Pescatori”:
    • Raggruppamento sahariano „Maletti”
    • 4. Divisione CC.NN. „3 Gennaio”
    • Początek wojsk spadochronowych – Fanti dell’Aria
    • Koszty wojny w Hiszpanii
  • Leksykon Uzbrojenia
    • Myśliwce Regia Aeronautica i ANR w latach 1923-1945
    • BIBLIOGRAFIA – lotnictwo włoskie
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze i inne
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Samoloty obcej produkcji w Regia Aeronautica
    • Okręty podwodne typu Marcello
    • Pierwszy włoski Blenheim
    • Czołgi średnie
  • Osoby
    • Italo Balbo
    • Bibliografia dla działu Osoby
    • Giovanni Messe
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • Galeazzo Ciano
    • Dino Grandi
    • Gabriele D’Annunzio
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Arconovaldo Bonaccorsi
    • Pietro Maletti
    • Emilio Faldella
    • Mario Roatta
    • Annibale Bergonzoli
    • Emilio De Bono
  • Benito Mussolini
    • Spotkanie z Hitlerem – Rastenburg IX.1943
    • Konferencja z Hitlerem, Feltre 19.VII.1943
    • Duce porwany… Duce wolny!
    • Więzień Gargnano
    • Śmierć dyktatora
    • Ostatnie spotkanie dyktatorów
    • Rodzina Mussolini
    • Benito Mussolini – cytaty
    • Dzieciństwo i młodość
    • Kochanki Mussoliniego
    • Socjalistyczny dziennikarz Benito Mussolini
    • W alpejskich okopach
    • Clara Petacci i klan Petacci
    • Benito Mussolini – osobowość
    • Benito Mussolini i Adolf Hitler – trudna przyjaźń dyktatorów
  • Włochy Mussoliniego
    • Antyfaszyzm
    • Polityka wewnętrzna Repubblica Sociale Italiana
    • Squadristi, manganello i olej rycynowy
    • Polityka wewnętrzna faszystowskich Włoch – lata dwudzieste
    • Sport w faszystowskich Włoszech
    • Doktryna faszyzmu
  • Zdjęcia
    • Afryka Północna
    • Morze Śródziemne
    • Wojna na Bałkanach
    • Italo Balbo
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • 29 Dywizja Grenadierów Waffen-SS
    • Galeazzo Ciano
    • Kampania Włoska
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Spotkania Dyktatorów
    • uwięzienie i uwolnienie Mussoliniego
    • Repubblica Sociale Italiana
    • Rodzina Mussolini
    • Front Wschodni
    • Giovanni Messe
    • Dino Grandi
    • Myśliwce Regia Aeronautica
    • Gabriele D’Annunzio
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze
    • Początki faszyzmu
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Benito Mussolini: dzieciństwo – I Wojna Światowa
    • Kochanki Mussoliniego
    • Włochy Mussoliniego na zdjęciach
    • Włoskie czołgi eksperymentalne
    • Czołgi ciężkie (carri armati pesanti)
    • Czołgi lekkie (carri armati leggeri)
    • Samochody pancerne (Autoblindi)
    • Żołnierze włoscy
    • Inwazja na Etiopię 1935-1936 r.
    • Corpo Aereo Italiano
    • Hiszpania 1936-1939
    • Benito Mussolini
    • Wielka Wojna na morzu
    • Ascari del Cielo
    • Betasom 1940-1945
  • Mapy, Struktury…
    • Afryka Północna
    • Front Wschodni
    • Armia Włoska
      • 28 Dywizja Piechoty „Aosta”
  • Filmy z YouTube
  • KINO
  • Linki
pinflix yespornplease porncuze.com porn800.me porn600.me tube300.me tube100.me watchfreepornsex.com
  • Wojna Mussoliniego
  •   » Regia Aeronautica
  •   » Entuzjazm, który nadrabia braki w szkoleniu
sty
24

Entuzjazm, który nadrabia braki w szkoleniu

Włoski myśliwiec atakuje na niskim pułapie, rysunek żołnierza Deutsches Afrikakorps Kurta Caesara. [źródło obrazka: http://www.allworldwars.com/] Wracamy do wątku bombowca Savoia-Marchetti SM.79 w Afryce Północnej.

20 czerwca 1940 AERLIBIA nawiązało kontakt z dowództwem 15. Stormo celem wybadania gotowości pułku do prowadzenia operacji nocnych. Col. Napoli był świadom wyszkolenia większości swoich ludzi, świetnego w lotach dziennych, ale słabego w nocnych. Nim odpowiedział zebrał personel lotniczy na szczere uzgodnienia techniczne w tym zakresie. Podobna sytuacja była także w innych Stormi, przeprowadzono selekcję, później uznaną oficjalnie, dzieląc załogi na nocne i dzienne. Odzew załóg był jednomyślny i entuzjastyczny, jego lotnicy byli gotowi podjąć się zadania. Do sztabu lotnictwa w Libii przesłano twierdzącą odpowiedź.

Nocą 21/22 czerwca (start o 1.25) 12 „Sparvieri” z 15. Stormo, prowadzone osobiście przez Napoliego, wyruszyło na swoją pierwszą misję nocną, planowana trasa miała 1.500 km, w dużej części lot odbywał się nad morzem. Na wysokości Mersa Matruh wykonano zwrot 90° w prawo i zrzucono bomby 100, 50 i 20 kg na znajdujący się tam rejon umocniony. Reakcja obrony plot. była precyzyjna i gwałtowna. Jeden z pocisków trafił kadłub bombowca M.llo Lampugnani z 21. Squadriglia, który zaczął skręcać bez kontroli aż zderzył się z SM.79 Cap. Zelè, dowódcy klucza (capo-pattuglia, pattuglia to formacja złożona z trzech maszyn). Pierwszą z maszyn widziano spadającą spiralą z pożarem na pokładzie. Druga z maszyn oddalała się w stronę egipskiego wybrzeża. Były to dwa pierwsze SM.79 utracone w kampanii północnoafrykańskiej, a wraz z nimi dwie pierwsze załogi, które „nie powróciły do bazy”. Dwa dni później samolot brytyjski przeleciał granicę z Libią i zrzucił pakiet listów napisanych przez włoskich lotników, którzy dostali się do niewoli. Wśród nich była załoga Capitano Zelè – Ten. pil. Regoli, Primi Avieri Bradde, Fallavena, Capellini. Zginęła natomiast cała załoga drugiej maszyny – M.llo pilota Giovanni Lampugnani, Serg. Magg. pil. Francesco Carlone, Av. Sc. mot. Umberto Costa, Primi Avieri Ottorino Bruschi i Bruno Lovato. Biuletyn sił zbrojnych z 22 czerwca (nr. 11) wspominał o akcji, ale nie dodawał, że dwóch załóg zabrakło na apelu.

22 czerwca sześć SM.79 z 10. Stormo przeniesiono z lotniska Benina na wysunięte lądowisko w Ain el Gazala. Z niego o godzinie 21.25 poderwały się bombowce Cap. Brassanelli i Ten. Ban, których celem było uderzenie w lotniska RAFu. Kolejnej nocy przyszła kolej na załogi Capitani Musch i Castiglione oraz Tenenti Volonterio i Organo, którzy zrzucili bomby na wrogie pozycje w Mersa Matruh i Sidi Barrani.

W międzyczasie trwały systematyczne loty rozpoznawcze przeprowadzane przez SM.79 nad portem w Aleksandrii. Po tym z 22 czerwca AERLIBIA zakomunikowało Regia Marina, że: „O godzinie 13.00… większość Floty Śródziemnomorskiej znajduje się w porcie”.

Biuletyn n. 13 z 24/6 podawał min.: „W Afryce Północnej powtarzane są bombardowania baz w Mersa Matruh i Sidi Barrani, bardzo efektywnie zbombardowano i obrzucano ładunkami zapalającymi silne zgrupowanie angielskich czołgów i pojazdów. Wszystkie samoloty powróciły do bazy…”. Wczesnym popołudniem 23. napłynęła wiadomość, że wrogie czołgi zaatakowały „pluton Spahisów pełniący funkcje policji granicznej”. Dowództwo armii prosiło o natychmiastową interwencję lotnictwa. Wystartował jeden SM.79, który patrolował rejon Sorman i Zuara (chodzi zatem o granicę z Tunezją). Wiał silny ghibli, dlatego załoga nie zdołała dostrzec niczego.

Tymczasem, 24 i 26 czerwca, wykonywano loty ze wsparciem dla garnizonu fortu Giarabub, który był poważnie zagrożony przez wrogie wojska zmechanizowane. Marszałek Balbo kolejny raz uważał, że SM.79 jest wykorzystywany niewłaściwie, ale nie było innej maszyny mogącej zastąpić „Sparviero”. Balbo wysłał telegram do Magg. Castagna, dowódcy garnizonu, oprócz dużych słów pochwały, wyrażał żal, że nie może odwiedzić Giarabub osobiście, ponieważ nie było pewności, że SM.79 zdoła lądować bezpiecznie na tamtejszym polowym pasie. Obiecywał także wsparcie ze strony lotnictwa obrony fortu, poprzez bombardowanie kolumn przeciwnika i zrzuty żywności i broni. Zapewnił także, że przekaże Castagnie i jego ludziom 5.000 lirów za każdy zdobyty brytyjski samochód pancerny. Przechodząc od słów do czynów gubernator Libii wysłał SM.82 z 608. Sq. T, dowodzony przez Cap. Laudrini, by przeprowadził zrzut zaopatrzenia (21 czerwca). Misję wykonano pomyślnie, ale w drodze powrotnej samolot zaginął bez wieści.

Lotnicy, którzy brali udział w atakach na wrogie pojazdy meldowali, że udało się unieruchomić tylko kilka z nich, powodem tego było ich duże rozproszenie na ogromnej przestrzeni. Jednak wojskowi broniący fortu i oazy relacjonowali, że interwencja trzysilnikowych bombowców była ważna i użyteczna, ponieważ doprowadziła do czasowego oddalenia presji przeciwnika na nich.

  • Posted on 24 stycznia, 2016
  • Posted by admin
  • No Comment »
  • Filed under: Regia Aeronautica, wojna w Afryce Północnej 1940-1943
  • Tags: bombowce Regia Aeronautica, kampania lotnicza w Afryce Północnej, kampania powietrzna w Afryce Północnej, Savoia Marchetti SM.79

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

REKLAMA
Wojna Mussoliniego All Rights Reserved.
Kontakt poczta@wojna-mussoliniego.pl
Designed & Developed by Carla Izumi Bamford
Powered by Wordpress
Go back to top