Wojna Mussoliniego

La guerra di Mussolini

RSS Feed
  • Home
  • Od Autora
  • Publikacje
  • FRONTY
    • Afryka Północna – „Heia Safari”
    • Morze Śródziemne – „Mare Nostrum”
    • Wojna na Bałkanach 1939-1945
    • Kampania Włoska – „Guerra E’ Finita?”
    • Front Wschodni – „Contro il Bolscevismo!”
    • Sommergibili na Atlantyku
    • Etiopia 1935-1936 – Brudna wojna Mussoliniego
  • Armia Włoska
    • 26 Dywizja Piechoty „Assietta”
    • 4 Dywizja Alpejska „Monte Rosa”
    • 54 Dywizja Piechoty „Napoli”
    • 4 Dywizja Piechoty „Livorno”
    • Włosi w Waffen-SS
    • Organizacja Obrony Sycylii
    • Esercito Nazionale Repubblicano(ENR):
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Jednostki Włoskiej Kawalerii
    • 132 Dywizja Pancerna „Ariete”
    • 101 Dywizja Zmotoryzowana „Trieste”
    • Armia Pancerna “Afrika” w bitwie pod El-Alamein
    • M.V.A.C. i inne organizacje współpracujące z Włochami na Bałkanach
    • Doktryna
    • 1. Dywizja Piechoty (Górska) „Superga”
    • 6. Dywizja Alpejska „Alpi Graie”
    • 1° Battaglione Paracadutisti Carabinieri Reali
    • 185. Divisione Paracadutisti „Folgore”
    • 1ª Divisione libica „Sibelle”
    • 2ª Divisione libica „Pescatori”:
    • Raggruppamento sahariano „Maletti”
    • 4. Divisione CC.NN. „3 Gennaio”
    • Początek wojsk spadochronowych – Fanti dell’Aria
    • Koszty wojny w Hiszpanii
  • Leksykon Uzbrojenia
    • Myśliwce Regia Aeronautica i ANR w latach 1923-1945
    • BIBLIOGRAFIA – lotnictwo włoskie
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze i inne
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Samoloty obcej produkcji w Regia Aeronautica
    • Okręty podwodne typu Marcello
    • Pierwszy włoski Blenheim
    • Czołgi średnie
  • Osoby
    • Italo Balbo
    • Bibliografia dla działu Osoby
    • Giovanni Messe
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • Galeazzo Ciano
    • Dino Grandi
    • Gabriele D’Annunzio
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Arconovaldo Bonaccorsi
    • Pietro Maletti
    • Emilio Faldella
    • Mario Roatta
    • Annibale Bergonzoli
    • Emilio De Bono
  • Benito Mussolini
    • Spotkanie z Hitlerem – Rastenburg IX.1943
    • Konferencja z Hitlerem, Feltre 19.VII.1943
    • Duce porwany… Duce wolny!
    • Więzień Gargnano
    • Śmierć dyktatora
    • Ostatnie spotkanie dyktatorów
    • Rodzina Mussolini
    • Benito Mussolini – cytaty
    • Dzieciństwo i młodość
    • Kochanki Mussoliniego
    • Socjalistyczny dziennikarz Benito Mussolini
    • W alpejskich okopach
    • Clara Petacci i klan Petacci
    • Benito Mussolini – osobowość
    • Benito Mussolini i Adolf Hitler – trudna przyjaźń dyktatorów
  • Włochy Mussoliniego
    • Antyfaszyzm
    • Polityka wewnętrzna Repubblica Sociale Italiana
    • Squadristi, manganello i olej rycynowy
    • Polityka wewnętrzna faszystowskich Włoch – lata dwudzieste
    • Sport w faszystowskich Włoszech
    • Doktryna faszyzmu
  • Zdjęcia
    • Afryka Północna
    • Morze Śródziemne
    • Wojna na Bałkanach
    • Italo Balbo
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • 29 Dywizja Grenadierów Waffen-SS
    • Galeazzo Ciano
    • Kampania Włoska
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Spotkania Dyktatorów
    • uwięzienie i uwolnienie Mussoliniego
    • Repubblica Sociale Italiana
    • Rodzina Mussolini
    • Front Wschodni
    • Giovanni Messe
    • Dino Grandi
    • Myśliwce Regia Aeronautica
    • Gabriele D’Annunzio
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze
    • Początki faszyzmu
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Benito Mussolini: dzieciństwo – I Wojna Światowa
    • Kochanki Mussoliniego
    • Włochy Mussoliniego na zdjęciach
    • Włoskie czołgi eksperymentalne
    • Czołgi ciężkie (carri armati pesanti)
    • Czołgi lekkie (carri armati leggeri)
    • Samochody pancerne (Autoblindi)
    • Żołnierze włoscy
    • Inwazja na Etiopię 1935-1936 r.
    • Corpo Aereo Italiano
    • Hiszpania 1936-1939
    • Benito Mussolini
    • Wielka Wojna na morzu
    • Ascari del Cielo
    • Betasom 1940-1945
  • Mapy, Struktury…
    • Afryka Północna
    • Front Wschodni
    • Armia Włoska
      • 28 Dywizja Piechoty „Aosta”
  • Filmy z YouTube
  • KINO
  • Linki
pinflix yespornplease porncuze.com porn800.me porn600.me tube300.me tube100.me watchfreepornsex.com
  • Wojna Mussoliniego
  •   » wojna na Morzu Śródziemnym 1940-1945
  •   » Sitia zajęta przez Włochów
lut
24

Sitia zajęta przez Włochów

Włoski desant w rejonie Sitii na Krecie. Wracamy do tematu tego wydarzenia. Do okolic końca marca wpisy powinny być już regularnie (może z wyjątkiem niedzieli). Postaram się robić tłumaczenia z włoskiego, są najtrudniejsze, ale niosą z sobą najwięcej jakości.

Dla spełnienia podwójnego celu – wyrównania prędkości całego zespołu i oszczędności paliwa, szybsze jednostki holowały te wolniejsze, te drugie z kolei ciągnęły za sobą mniejsze łodzie (motorowe i wiosłowe), dzięki którym wojsko miało zejść na ląd. Dwa kutry MAS, jedyne jednostki bojowe obecne przy konwoju w jego pierwszym etapie podróży, były holowane przez „Orsini”, w ten sposób oszczędzano ich cenny zapas benzyny, w ciągu kilku minut mogły one przystąpić do akcji.

W pierwszych godzinach 28 maja 1941, na wodach wysepki Saria (wł. Sarià), korzystając z gościnnych pokładów MASów, Cocchia i jego sztab (tenenti di vascello Puccini, Sanguineti i Montanari oraz capitano di porto Aiello) zdołali uszykować konwój w jedną formację, płynącą w trzech kolumnach. Niebawem napotkano także przybyłą z Pireusu eskortę. Do tego momentu cała operacja przebiegała dość gładko. Jednak nocą morze wzburzyło się z powodu zerwania się dość silnego mistralu, to ograniczyło już niewielką prędkość konwoju jako całości. Z tego powodu w zamierzonym planie pojawiły się spore opóźnienia. Rankiem 28 maja morze uspokoiło się, ale włoska flota desantował nadal poruszała się z prędkością nieprzekraczającą 7,5 w. Gdyby trzymano się pierwotnego plany Mariegeo (dowództwa Regia Marina sektora Wysp Egejskich), czyli marszu przy brzegach wysp Karpatos i Caso, korpus ekspedycyjny nie zszedłby na ląd przed nastaniem ciemności. Dlatego Cocchia zadecydował, że cały zespół będzie kierował się bezpośrednio na Przylądek Sidero na Krecie. W ten sposób, gdyby statki zostały przechwycone przez brytyjskie okręty, konwój tracił jakiekolwiek szanse na znalezienie pomocy na wybrzeżu. Z drugiej strony skrócono dystans potrzebny do przebycia do 15 Mm, przy obecnej prędkości konwoju na ich pokonanie powinny starczyć zatem dwie godziny.

O 13.10 względny spokój konwoju, któremu towarzyszyły teraz samoloty, które o świcie spotkały się nad nim, wzburzył gwałtownie radiogram nadesłany przez Mariegeo. Donoszono o brytyjskiej formacji morskiej, którą dostrzegł zwiad powietrzny, a która w ciągu czterech godzin byłaby w stanie przechwycić włoski konwój. Po chwili zrozumianego wahania zadecydowano o kontynuowaniu rejsu ku Krecie z maksymalną możliwą prędkością, choć nie osiągała ona nawet 8 węzłów. Niebawem holownik „Impero” i jeden z trawlerów zaczęły znacznie zostawać w tyle za resztą grupy. Niebawem nakazano torpedowcowi „Lince” podjąć hol w miejsce „Impero”. Holownik nadal był jednak zbyt wolny i nakazano mu odejść na Caso, skąd dopiero następnego dnia przybył na Kretę. Trawler na hol wziął teraz frachtowiec „Tarquinia”.

Najgorsza obawa Włochów – przechwycenie grupy desantowej przez Royal Navy, nie ziściła się. Około 16.00 konwój zbliżył się do Przylądka Sidero. Niszczyciel „Crispi” oddalił się więc by ostrzelać znajdującą się tam latarnię morską. Po kwadransie osiągnięto redę Sitii, a o 16.50 statki znalazły się w pobliżu plaży. Nie stwierdzono jakiekolwiek próby oporu z ziemi. O 17.00 rozpoczęto wysadzać desant. Osłaniał go już tylko „Crispi”, na rozkaz Marina Rodi (dowództwo floty z Rodos) wycofano torpedowce, a kutry MAS patrolowały okoliczne wody.

Pierwszy do brzegu przybił prom „Giampaolo”, w ślad za nim poszły „Orsini”, „Aguglia” i „Porto di Roma” oraz trawlery, które podchodziły w nakazanej kolejności do plaż i wysadzały wojsko, broń i przewożone materiały. Tankietki L3 szybko opuściły pokład „Porto di Roma” i wdarły się na ląd, zabezpieczając rejon desantu. Masę pracy mieli także marynarze, którzy po zejściu i zabezpieczeniu plaż rozpoczęli prace nad organizacją desantu. Wydarzenia związane z desantem były „szybkie i gorączkowe”, jak wspomina Cocchia, ale do 17.20 cały desant był już na lądzie w pobliżu Sitii.

Miejscowość została opuszczona przez cywilów, ale niemal natychmiast natrafiono na twardy opór około 200 greckich żołnierzy. Cały czas napływały jednak kolejne grupki Włochów i starcie zakończyło się szybkim sukcesem desantu. Wzięto około setki jeńców i zdobyto nieco różnych materiałów wojennych.

  • Posted on 24 lutego, 2016
  • Posted by admin
  • No Comment »
  • Filed under: wojna na Morzu Śródziemnym 1940-1945
  • Tags: bitwa o Kretę, włoski desant na Krecie

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

REKLAMA
Wojna Mussoliniego All Rights Reserved.
Kontakt poczta@wojna-mussoliniego.pl
Designed & Developed by Carla Izumi Bamford
Powered by Wordpress
Go back to top