Wojna Mussoliniego

La guerra di Mussolini

RSS Feed
  • Home
  • Od Autora
  • Publikacje
  • FRONTY
    • Afryka Północna – „Heia Safari”
    • Morze Śródziemne – „Mare Nostrum”
    • Wojna na Bałkanach 1939-1945
    • Kampania Włoska – „Guerra E’ Finita?”
    • Front Wschodni – „Contro il Bolscevismo!”
    • Sommergibili na Atlantyku
    • Etiopia 1935-1936 – Brudna wojna Mussoliniego
  • Armia Włoska
    • 26 Dywizja Piechoty „Assietta”
    • 4 Dywizja Alpejska „Monte Rosa”
    • 54 Dywizja Piechoty „Napoli”
    • 4 Dywizja Piechoty „Livorno”
    • Włosi w Waffen-SS
    • Organizacja Obrony Sycylii
    • Esercito Nazionale Repubblicano(ENR):
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Jednostki Włoskiej Kawalerii
    • 132 Dywizja Pancerna „Ariete”
    • 101 Dywizja Zmotoryzowana „Trieste”
    • Armia Pancerna “Afrika” w bitwie pod El-Alamein
    • M.V.A.C. i inne organizacje współpracujące z Włochami na Bałkanach
    • Doktryna
    • 1. Dywizja Piechoty (Górska) „Superga”
    • 6. Dywizja Alpejska „Alpi Graie”
    • 1° Battaglione Paracadutisti Carabinieri Reali
    • 185. Divisione Paracadutisti „Folgore”
    • 1ª Divisione libica „Sibelle”
    • 2ª Divisione libica „Pescatori”:
    • Raggruppamento sahariano „Maletti”
    • 4. Divisione CC.NN. „3 Gennaio”
    • Początek wojsk spadochronowych – Fanti dell’Aria
    • Koszty wojny w Hiszpanii
  • Leksykon Uzbrojenia
    • Myśliwce Regia Aeronautica i ANR w latach 1923-1945
    • BIBLIOGRAFIA – lotnictwo włoskie
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze i inne
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Samoloty obcej produkcji w Regia Aeronautica
    • Okręty podwodne typu Marcello
    • Pierwszy włoski Blenheim
    • Czołgi średnie
  • Osoby
    • Italo Balbo
    • Bibliografia dla działu Osoby
    • Giovanni Messe
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • Galeazzo Ciano
    • Dino Grandi
    • Gabriele D’Annunzio
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Arconovaldo Bonaccorsi
    • Pietro Maletti
    • Emilio Faldella
    • Mario Roatta
    • Annibale Bergonzoli
    • Emilio De Bono
  • Benito Mussolini
    • Spotkanie z Hitlerem – Rastenburg IX.1943
    • Konferencja z Hitlerem, Feltre 19.VII.1943
    • Duce porwany… Duce wolny!
    • Więzień Gargnano
    • Śmierć dyktatora
    • Ostatnie spotkanie dyktatorów
    • Rodzina Mussolini
    • Benito Mussolini – cytaty
    • Dzieciństwo i młodość
    • Kochanki Mussoliniego
    • Socjalistyczny dziennikarz Benito Mussolini
    • W alpejskich okopach
    • Clara Petacci i klan Petacci
    • Benito Mussolini – osobowość
    • Benito Mussolini i Adolf Hitler – trudna przyjaźń dyktatorów
  • Włochy Mussoliniego
    • Antyfaszyzm
    • Polityka wewnętrzna Repubblica Sociale Italiana
    • Squadristi, manganello i olej rycynowy
    • Polityka wewnętrzna faszystowskich Włoch – lata dwudzieste
    • Sport w faszystowskich Włoszech
    • Doktryna faszyzmu
  • Zdjęcia
    • Afryka Północna
    • Morze Śródziemne
    • Wojna na Bałkanach
    • Italo Balbo
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • 29 Dywizja Grenadierów Waffen-SS
    • Galeazzo Ciano
    • Kampania Włoska
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Spotkania Dyktatorów
    • uwięzienie i uwolnienie Mussoliniego
    • Repubblica Sociale Italiana
    • Rodzina Mussolini
    • Front Wschodni
    • Giovanni Messe
    • Dino Grandi
    • Myśliwce Regia Aeronautica
    • Gabriele D’Annunzio
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze
    • Początki faszyzmu
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Benito Mussolini: dzieciństwo – I Wojna Światowa
    • Kochanki Mussoliniego
    • Włochy Mussoliniego na zdjęciach
    • Włoskie czołgi eksperymentalne
    • Czołgi ciężkie (carri armati pesanti)
    • Czołgi lekkie (carri armati leggeri)
    • Samochody pancerne (Autoblindi)
    • Żołnierze włoscy
    • Inwazja na Etiopię 1935-1936 r.
    • Corpo Aereo Italiano
    • Hiszpania 1936-1939
    • Benito Mussolini
    • Wielka Wojna na morzu
    • Ascari del Cielo
    • Betasom 1940-1945
  • Mapy, Struktury…
    • Afryka Północna
    • Front Wschodni
    • Armia Włoska
      • 28 Dywizja Piechoty „Aosta”
  • Filmy z YouTube
  • KINO
  • Linki
pinflix yespornplease porncuze.com porn800.me porn600.me tube300.me tube100.me watchfreepornsex.com
  • Wojna Mussoliniego
  •   » wojna na Morzu Śródziemnym 1940-1945
  •   » Korzyści z zajęcia Krety
lut
25

Korzyści z zajęcia Krety

Generał Ettore Bastico podczas przeglądu jednostek wydzielonych z DP „Regina”, Kreta, wiosna 1941 r. Ostatnia część tekstu o włoskim desancie na wyspie.

Około 18.00 na wodach Kanału Caso rozpoczęła się wściekła kanonada ognia przeciwlotniczego, to samoloty Osi atakowały okręty Royal Navy. W międzyczasie pospiesznie wyładowywano ostatnich ludzi i wyposażenie desantu. Plutony tankietek L3 z 3. kompanii wysłano jako rekonesans na zachód. Reszta pododdziałów poszerzała uchwycony przyczółek. Większość sił „korpusu ekspedycyjnego” zajęła w końcu pozycje na stokach na północny-zachód od Sitii.

Prace przy rozładunku wyposażenia i zaopatrzenia, którego miało starczyć na pięć dni walki, trwały przez całą noc, angażując wszystkie dostępne niebojowe pododdziały. W bezpiecznym miejscu na suchym lądzie należało umieścić pociski do dział i moździerzy, żywność, paszę dla mułów i inne podobne materiały. Obawy i pośpiech z jakim pracowano były uzasadnione. Nocą okręty brytyjskie zjawiały się w pobliżu Sitii, ostrzeliwały wschodnie wybrzeże wyspy, także z pomocą pocisków oświetlających. Włochom dopisało nieco szczęście, przeciwnik zaprzestał rozświetlania mroków nocy nim zdołał ujrzeć grupę statków i stateczków, część z nich osadzona na plaży. W końcu przeciwnik oddalił się, dla Brytyjczyków zbliżający się dzień ponownie zapowiadał wściekłe ataki samolotów Osi.

Nocą Sitię opuściły pierwsze trzy rozładowane jednostki, wśród których były na pewno „Aguglia” i „Porto di Roma”, a następnie skierowały się na Rodos. Rankiem w ślad za nimi ruszyły pozostałe statki konwoju. Na Krecie pozostały twa trawlery i jeden z małych zbiornikowców portowych.

Żołnierze desantu dostali chwilkę odpoczynku, byli zmęczeni ciężką przeprawą. Stan morza był zły, a po wylądowaniu ludzi czekała ciężka praca przy rozładunku statków lub/i nocne patrole, które kontynuowano aż do świtu. Dlatego Col. Caffaro zdecydował o wznowieniu marszu o 12.00 29 maja 1941. Główna kolumna poruszała się ścieżką (względnie dróżką) w stronę jej skrzyżowania z drogą do Jerapetry, która była następnym celem Włochów. Awangardy desantu napotkały kolejne ogniska oporu. W miejscowości Chamairi duży patrol Greków otworzył ogień do włoskich zwiadowców, jednak szybko został okrążony i pokonany. Przy tej okazji wzięto kolejnych greckich jeńców. Wieczorem zmotoryzowana straż przednia Włochów wkroczyła do Exo Mouliana.

Kolejnego dnia, 30 maja, wznowiono marsz ku wspomnianemu skrzyżowaniu. Celem dotrzymania założonych terminów postanowiono osiągnąć cel jeszcze tego dnia, choć zdawano sobie sprawę, że dalszy marsz odbędzie się w zapadających ciemnościach. O 19.00 kompania tankietek, dowodzona przez maggiore Ruta, zajęła skrzyżowanie, wcześniej pokonując słaby opór Greków.

Kiedy większość włoskiej ekspedycji była ponownie w marszu, do colonnello Caffaro przybył posłaniec na motocyklu, który poinformował, że kompania tankietek nawiązała kontakt z niemieckim 55. batalionem strzelców motocyklowych. Niemcy przybyli z zachodu i teraz szybko zbliżali się do Jerapetry. Ponieważ Włosi silnie trzymali już skrzyżowanie i istniało prawdopodobieństwo, że będą się tworzyły korki, gdy niechybnie pojawią się tam Niemcy, marsz wstrzymano, a jego wznowienie przewidziano na kolejny dzień. Spotkanie sojusznika oznaczało, że praktycznie cała wyspa znajduje się już w rękach sił Osi.

31 maja reszta włoskiej kolumny dotarła bez przeszkód do Jerapetry i tam oddała się do dyspozycji niemieckiego generała Ringela, dowódcy 5. Dywizji Górskiej. Ringel dostał rozkaz, by zająć wschodnią część wyspy i w ten sposób zakończyć jej całkowity podbój. Następnie sojusznicy uzgodnili linie demarkacyjne między swoimi strefami okupowanymi. Włoskie dowództwo umieszczono w Hagios Nikolaos. Włoski korpus ekspedycyjny załadowano z powrotem na statki i odesłano na Dodekanez. Funkcje okupacyjne przejęła kompania desantowa Regia Maria. W momencie przybycia Włochów na Kretę Niemcy pokonali już największe trudności i okupowali wówczas już większość wyspy.

Zdobycie Krety doprowadziło do znacznego umocnienia się pozycji Osi we wschodniej części Morza Śródziemnego. Cała Grecja znalazła się pod okupacją, włoskie posiadłości na Dodekanezie były teraz dobrze chronione przed wrogimi atakami z powietrza, ale ponad wszystko zabezpieczono szlak Kostanca-Bosfor-Korynt-Wenecja, którym Oś mogła zaopatrywać się w paliwo i pszenicę. Otworzyła się także nowa droga zaopatrzeniowa do Libii, alternatywna do tej, która prowadziło w pobliżu niezwykle groźnej Malty.

Ekspedycja pułku „Regina” powinna zostać oceniona jako sukces, zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę problemy, które trzeba było przezwyciężyć. Pierwszą trudnością było oczywiście dotarcie na Kretę i to przez wody intensywnie patrolowane przez brytyjską flotę. Po drugie, w czasie mniejszym niż dwa dni pokonano 60 km terenu praktycznie pozbawionego dróg, o stromych stokach, gdzie szlak często blokowały skalne zawaliska. Brak środków transportu, który tylko częściowo pokrywały zabrane na Kretę muły, spowodował, że podróżujący pieszo żołnierze nieśli podwójne zapasy amunicji i żywności. Brakowało także wody pitnej, jedyną okazją by uzupełnili ją ludzi i napiły się jej zwierzęta były źródła w mijanych po drodze miejscowościach. Za cenę bardzo małych strat udało się osiągnąć w założonym czasie wszystkie wyznaczone cele.

  • Posted on 25 lutego, 2016
  • Posted by admin
  • No Comment »
  • Filed under: wojna na Morzu Śródziemnym 1940-1945
  • Tags: bitwa o Kretę, włoski desant na Krecie

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

REKLAMA
Wojna Mussoliniego All Rights Reserved.
Kontakt poczta@wojna-mussoliniego.pl
Designed & Developed by Carla Izumi Bamford
Powered by Wordpress
Go back to top