Przygoda majora Prellera
Caproni Ca.133, okres międzywojenny, względnie wojna z Abisynią 1935-36. Kolejne wątki wojny powietrznej w Africa Orientale.
14 czerwca 1940 sześć „Blenheimów” wystartowało z Adenu z zadaniem zaatakowania włoskiego lądowiska K-14 w pobliżu Assabu. Bombowce, które należały do 8. Sqn., zdołały wyłączyć z działania włoską radiostację. Brytyjczyków przechwyciły później dwa CR.42 a 413. Squadriglia.
Dwa „Wellesley’e” z 14. Sqn. także zostały przechwycone przez myśliwce, próbowały wówczas zaatakować Massawę. Strącony został bombowiec pilotowany przez Plt Off Plunketta. Było to pierwsze zwycięstwo w II WŚ Tenente Mario Visintini. Tej samej niedzieli trzy SM.79, startujące z Diredawy, zaatakowały Berberę. Ponadto wiele lotów rozpoznawczych wykonywały Ca.133 i SM.81. Na południu „Hurricane’y” z 1. Sqn. SAAF przeniosły się na lotnisko Port Reitz, w pobliżu Mombasy.
15 czerwca sześć „Blenheimów” z 8. Sqn. dokonało nalotu na Diredawe. Uszkodzono jeden CR.32 i zniszczono skład bomb z gazem musztardowym. Ten sam cel atakowała także trójka „Blenheimów” z 39. Sqn.
Trzy Ca.133 z 9. Squadriglia atakowały Wajir, jako wynik akcji zgłoszono zniszczenie składu paliwa i trzech samolotów na ziemi. Jeden z włoskich bombowców ucierpiał od ognia z ziemi. Dwa SM.81 uderzyły na sudańskie lotnisko Erkowit, w wyniku ataku uszkodzono „Wellesley’a” z 47. Sqn.
Wieczorem tego dnia pięć „Wellesley’ów” z 223. Sqn. dokonało feralnego ataku na Gura i wyspę Difein. Pierwszy z bombowców eksplodował jeszcze przed startem, kiedy zapaliły się wadliwe flary. Pozostała czwórka wystartowała o 16.30. O 23.30 kolejna maszyna lądowała awaryjnie na wybrzeżu, 60 mil (95 km) na północ od Port Sudan. Następny bombowiec rozbił się lądując na własnym lotnisku. Swój sukces odnieśli także Włosi, czwartego „Wellesley’a” strąciła obrona przeciwlotnicza nad wyspą Difein.
15 czerwca doszło także do istotnych zmian w dyslokacji jednostek. Włosi zabrali większość swoich jednostek bazujących w Assabie, 18. i 52. Squadriglie z 27. Gruppo przeniesiono do Dessie, 118. Sq. przesunięto do Sardo, a 29. Gruppo do Mille; w Addis Abebie trzy CR.42 z 413. Sq. dołączyły do pięciu SM.79 z 7. Squadriglia, 44. Gruppo; trzy CR.42 z 414. Sq. przeleciały z Assabu do Gura.
W Adenie pięć „Blenheimów” I z 11. Sqn. dotarło do Sheik Othman. 11. Squadron posiadała także dwa „Blenheimy”, które ciągle poddawano badaniom. Ta sama jednostka straciła dwa „Blenheimy”, które przekonwertowano do roli myśliwca i przekazano do 30. Sqn. w Egipcie.
16 czerwca najwięcej w Afryce Wschodniej działo się na południu. C Flight z 12. Sqn. SAAF wysłał w powietrze cztery Ju 86. Pierwsza para, prowadzona przez mjr Martin, uzupełniła paliwo w Wajir i zaatakowała następnie Neghelli. Na lotnisku znajdowały się trzy CR.32 i 10 Ca.133. Bomby zrzucono na samoloty Caproni a myśliwce ostrzelano z broni maszynowej. Południowoafrykańczycy zgłosili uszkodzenie wielu Ca.133, jednak włoskie źródła wspominają jedynie o zniszczeniu bombowca z 65. Squadriglia.
W międzyczasie druga para, prowadzona przez kpt. De Toit, która uzupełniła paliwo w Lodwar, uderzyła na Wavello. Ponownie zaobserwowano stojące na otwartej przestrzeni liczne włoskie samoloty. Zbombardowano sześć Ca.133, z których trzy zgłoszono jako zniszczone. Włosi przyznają stratę jednego bombowca.
Para SM.81 wykonała nocny nalot na Erkowit w Sudanie. Później w ciągu dnia dwa SM.81 spróbowało zaatakować Summit, ale zostały przepędzone przez „Gladiatory” z 112. Sqn.
Major Preller, dowódca 11. Sqn. SAAF, przeżył ciekawą przygodę 17 czerwca. Wystartował na pokładzie Fairey „Battle” wraz z Air Corporals Pettersonem i Ackerhamem, ich zadaniem było rozpoznanie nad Mogadiszem. Po zrobieniu zdjęć nad celem kierowali się do Afmadu. Tam Afrykanerzy dojrzeli na ziemi Ca.133 z 8. Squadriglia. Preller zanurkował z zamiarem przeprowadzenia ataku, zdołał uszkodzić włoski samolot ogniem z broni maszynowej. Niestety dla Prellera i jego towarzyszy zabłąkana włoska kula trafiła w chłodnicę w ich „Battle”, doszło do wycieku glikolu, w konsekwencji zaciął się silnik. Preller musiał lądować awaryjnie. Załoga opuściła samolot, podpaliła go i ruszyła pieszo dysponując ledwie jedną butelką wody.
Niebawem rozpoczęto intensywne poszukiwania zaginionej trójki. Po tygodniu nie udało się znaleźć żadnego śladu zaginionych, uważano, że zginęli lub dostali się do niewoli. W końcu, 1 lipca, samolot z 237. Sqn. przeleciał nad szlakiem pomiędzy Garissa i Liboi, zaskoczony pilot dostrzegł Prellera jadącego na wielbłądzie.
Preller został podjęty z ziemi i opowiedział, że zostawił kolegów przy wodopoju, sam ruszył zaś poszukać pomocy. Cała trójka ostatecznie została uratowana, a Preller zasłużył na Distinguished Flying Cross.
Także Włosi byli aktywni 17 czerwca. Maszyny Regia Aeronautica wykonały 16 samolotolotów. Trzy SM.81 z 18. Squadriglia (Sardo) atakowały Aden. Jedna z maszyn została trafiona ogniem przeciwlotniczym i lądowała w Debra Sina (Erytrea). Także Berberę zbombardował jeden SM.81, Brytyjczycy uważali, że trafili ogniem z ziemi także ten samolot.