Trudna sytuacja RAF w British Somalilandzie
Efektowne ujęcie z jednej z baz Regia Aeronautica (najpewniej na Bałkanach), Cant Z.1007bis podchodzi do lądowania, na ziemi widoczny SM.79 i kolejny Cant, a także myśliwce (MC.200, względnie Fiaty G.50), wiosna 1941 r. Kolejny fragment o walkach lotniczych w Afryce Wschodniej:
Wczesnym popołudniem 1 sierpnia 1940 trzy SM.81 atakowały żeglugę w porcie Zeila (Somali Brytyjskie). Do ataku na nowe włoskie lądowisko w Chinele koło Diredawy wysłano sześć „Blenheimów” z 8. Sqn., sześć z 39. Sqn. i dwa z 203. Sqn. Podczas podejścia do celu brytyjskie bombowce zostały ostrzelane z ziemi i zaatakowane przez włoskie myśliwce. Dowódca 410. Sq., Cap. Corrado Ricci, strącił bombowiec Sgt Franksa. Załogę wzięli później do niewoli Włosi. Powracające „Blenheimy” napotkały nad Zeilą SM.81 atakujące statki. „Blenheim” pilotowany przez Plt Off J. E. S. White i Sgt Crehana z 39. Sqn. zanurkował ku Włochom. Dwie Savoie uniknęły ataku, trzecia została przechwycona i trafiona w prawy silnik. Płonący SM.81 lądował awaryjnie, dwóch ludzi zginęło w katastrofie, reszta załogi zdołała bezpiecznie dotrzeć do włoskich linii.
Ju 86 atakowały Yavello, a „Wellesley’e” Asmarę i Massauę. W Asmarze Ca.133 i jeden myśliwiec zostały zniszczone na ziemi.
2 sierpnia kilka „Blenheimów” z 45. Sqn. atakowało Amarę, a Chinele 39. Sqn. Kolejny raz na przechwycenie startowały CR.42. Jedyną stratę ponieśli Włosi, w silnik został trafiony myśliwiec dowódcy 413. Sq. Cap. Corrado Santoro, który musiał lądować awaryjnie.
Aktywność w powietrzu zwiększyła się zauważalnie 3 sierpnia. SM.81 i Ca.133 atakowały kilka celów w Kenii. Na ziemi włoscy żołnierze zajęli Debel, ale gdy zorientowano się, że nadciągają brytyjskie posiłki, porzucono wioskę.
Nad Wajir dostrzeżono pojedynczy Ca.133 z 8. Squadriglia. Trzy „Furie” z 1. SAAF Sq. dostały rozkaz do startu alarmowego. Wystartować zdołali jedynie Flt Lt Robert S. Blake i Lt Rushmere. Pierwszy do bombowca zbliżył się Rushmere, ale zacięły się jego karabiny. Blake ostrzelał kokpit przeciwnika, Włosi obniżyli poziom lotu z zamiarem lądowania, ale ich samolot rozbił się i stanął w płomieniach. Katastrofę przeżył jedynie pilot, ale zginął próbując ratować resztę załogi.
Około 14.00 3 sierpnia Berberę atakowały SM.81. Na przechwycenie wystartował „Gladiator” z 94. Sqn. pilotowany przez Flt Lt Reida. Brytyjczyk doskoczył do maszyny Cap. Parmeggiani, dowódcy 15. Squadriglia. Reid przerwał ostrzał, gdy zobaczył, że włoska maszyna dymi. Włosi wylądowali w Dżidżidze, ale na pokładzie mieli jednego zabitego.
Wraz z utworzeniem 430 Flight, który był wcześniej D Flight z 47. Sqn., wzmocnieniu uległy siły powietrzne Brytyjczyków w Sudanie. Jednostka była wyposażona w „Gauntlety” i „Vincenty”, te pierwsze przybyły z Egiptu.
Wcześniej tego dnia pięć „Wellesley’ów” z 14. Sqn. i pięć z 47. Sqn. atakowało włoskie instalacje i magazyny na wyspie Sheik Said. Towarzyszyły im trzy „Blenheimy” z 45. Sqn., które miały zaatakować trzy włoskie okręty podwodne cumujący wzdłuż molo Abdul Kadir w Massaua. Blenheimy trafiły statek pomocniczy okrętów podwodnych (submarine depot ship). Para CR.42 zdołała przechwycić „Wellesley’e” z 14. Sqn. Jedna z maszyn została uszkodzona, w wyniku tego zniszczeniu uległo podwozie lądującej na własnym lotnisku maszyny. WO (?) Trecan, lecący na francuskim Martin 167F z Adenu, atakował samoloty na lotnisku Dagahbur. Udało mu się uszkodzić jeden z Ca.133.
Para „Gladiatorów” z 94. Sqn. została przeniesiona do Laferug, skąd miały bliżej do wydarzeń związanych z atakiem Włochów na Somaliland. 5 sierpnia misje rozpoznawcze nad tą brytyjską kolonią wykonywały Ro.37bis z 110. Squadriglia. W międzyczasie SM.79 atakował Berberę, Zeila, Burao i Aden. Bliżej nowego frontu przeniesiono kolejne SM.79 i Ca.133.
Lądowiska w Somalilandzie były praktycznie bezbronne. Broń przeciwlotnicza była rozmieszczona wokół Berbery, lądowisko w Laferug mogło łatwo ulec atakowi. Ciężko było zapewnić eskortę własnym bombowcom i wsparcie wojskom na lądzie. Obawy szybko znalazły potwierdzenie, gdy „Blenheimy” z 8. Sqn. atakowały włoskie kolumny na zachód od Hargejsy. Fiat CR.32 Sottotenente Folcherio z 410. Sq. strącił wówczas bombowiec Plt Off Felsteada, cała załoga zginęła.
6 sierpnia „Blenheimy” z 8. i 39. Sqn. dalej atakowały włoskie kolumny w Somalilandzie. Doszło do starć z CR.42.
„Blenheimy” operujące z baz w Sudanie uderzyły na bazę okrętów podwodnych w Massaua. Ciężko uszkodzony został torpedowiec „Acerbi”, zginęło 15 ludzi, inni odnieśli rany. Większość strat poniesiono na skutek eksplozji działa przeciwlotniczego. Na południu dwa Ca.133 z 9. Sq., startujące z Baidoa, zaatakowały lotniska w Wajir i Harbow.
Włosi byli zdeterminowani, by zdobyć panowanie w powietrzu nad Somalilandem, dlatego wzmocnili swoje siły kolejnymi CR.32 i CR.42. Z Egiptu nadciągało dziewięć „Gladiatorów” 1. Sqn. SAAF, ale nie dało się ich przerzucić do zagrożonej kolonii, dlatego trafiły do Chartumu w Sudanie.