Wojna Mussoliniego

La guerra di Mussolini

RSS Feed
  • Home
  • Od Autora
  • Publikacje
  • FRONTY
    • Afryka Północna – „Heia Safari”
    • Morze Śródziemne – „Mare Nostrum”
    • Wojna na Bałkanach 1939-1945
    • Kampania Włoska – „Guerra E’ Finita?”
    • Front Wschodni – „Contro il Bolscevismo!”
    • Sommergibili na Atlantyku
    • Etiopia 1935-1936 – Brudna wojna Mussoliniego
  • Armia Włoska
    • 26 Dywizja Piechoty „Assietta”
    • 4 Dywizja Alpejska „Monte Rosa”
    • 54 Dywizja Piechoty „Napoli”
    • 4 Dywizja Piechoty „Livorno”
    • Włosi w Waffen-SS
    • Organizacja Obrony Sycylii
    • Esercito Nazionale Repubblicano(ENR):
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Jednostki Włoskiej Kawalerii
    • 132 Dywizja Pancerna „Ariete”
    • 101 Dywizja Zmotoryzowana „Trieste”
    • Armia Pancerna “Afrika” w bitwie pod El-Alamein
    • M.V.A.C. i inne organizacje współpracujące z Włochami na Bałkanach
    • Doktryna
    • 1. Dywizja Piechoty (Górska) „Superga”
    • 6. Dywizja Alpejska „Alpi Graie”
    • 1° Battaglione Paracadutisti Carabinieri Reali
    • 185. Divisione Paracadutisti „Folgore”
    • 1ª Divisione libica „Sibelle”
    • 2ª Divisione libica „Pescatori”:
    • Raggruppamento sahariano „Maletti”
    • 4. Divisione CC.NN. „3 Gennaio”
    • Początek wojsk spadochronowych – Fanti dell’Aria
    • Koszty wojny w Hiszpanii
  • Leksykon Uzbrojenia
    • Myśliwce Regia Aeronautica i ANR w latach 1923-1945
    • BIBLIOGRAFIA – lotnictwo włoskie
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze i inne
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Samoloty obcej produkcji w Regia Aeronautica
    • Okręty podwodne typu Marcello
    • Pierwszy włoski Blenheim
    • Czołgi średnie
  • Osoby
    • Italo Balbo
    • Bibliografia dla działu Osoby
    • Giovanni Messe
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • Galeazzo Ciano
    • Dino Grandi
    • Gabriele D’Annunzio
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Arconovaldo Bonaccorsi
    • Pietro Maletti
    • Emilio Faldella
    • Mario Roatta
    • Annibale Bergonzoli
    • Emilio De Bono
  • Benito Mussolini
    • Spotkanie z Hitlerem – Rastenburg IX.1943
    • Konferencja z Hitlerem, Feltre 19.VII.1943
    • Duce porwany… Duce wolny!
    • Więzień Gargnano
    • Śmierć dyktatora
    • Ostatnie spotkanie dyktatorów
    • Rodzina Mussolini
    • Benito Mussolini – cytaty
    • Dzieciństwo i młodość
    • Kochanki Mussoliniego
    • Socjalistyczny dziennikarz Benito Mussolini
    • W alpejskich okopach
    • Clara Petacci i klan Petacci
    • Benito Mussolini – osobowość
    • Benito Mussolini i Adolf Hitler – trudna przyjaźń dyktatorów
  • Włochy Mussoliniego
    • Antyfaszyzm
    • Polityka wewnętrzna Repubblica Sociale Italiana
    • Squadristi, manganello i olej rycynowy
    • Polityka wewnętrzna faszystowskich Włoch – lata dwudzieste
    • Sport w faszystowskich Włoszech
    • Doktryna faszyzmu
  • Zdjęcia
    • Afryka Północna
    • Morze Śródziemne
    • Wojna na Bałkanach
    • Italo Balbo
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • 29 Dywizja Grenadierów Waffen-SS
    • Galeazzo Ciano
    • Kampania Włoska
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Spotkania Dyktatorów
    • uwięzienie i uwolnienie Mussoliniego
    • Repubblica Sociale Italiana
    • Rodzina Mussolini
    • Front Wschodni
    • Giovanni Messe
    • Dino Grandi
    • Myśliwce Regia Aeronautica
    • Gabriele D’Annunzio
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze
    • Początki faszyzmu
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Benito Mussolini: dzieciństwo – I Wojna Światowa
    • Kochanki Mussoliniego
    • Włochy Mussoliniego na zdjęciach
    • Włoskie czołgi eksperymentalne
    • Czołgi ciężkie (carri armati pesanti)
    • Czołgi lekkie (carri armati leggeri)
    • Samochody pancerne (Autoblindi)
    • Żołnierze włoscy
    • Inwazja na Etiopię 1935-1936 r.
    • Corpo Aereo Italiano
    • Hiszpania 1936-1939
    • Benito Mussolini
    • Wielka Wojna na morzu
    • Ascari del Cielo
    • Betasom 1940-1945
  • Mapy, Struktury…
    • Afryka Północna
    • Front Wschodni
    • Armia Włoska
      • 28 Dywizja Piechoty „Aosta”
  • Filmy z YouTube
  • KINO
  • Linki
  • Wojna Mussoliniego
  •   » Włoska Afryka Wschodnia (AOI)
  •   » Trudna sytuacja RAF w British Somalilandzie
Maj
29

Trudna sytuacja RAF w British Somalilandzie

Efektowne ujęcie z jednej z baz Regia Aeronautica (najpewniej na Bałkanach), Cant Z.1007bis podchodzi do lądowania, na ziemi widoczny SM.79 i kolejny Cant, a także myśliwce (MC.200, względnie Fiaty G.50), wiosna 1941 r. Kolejny fragment o walkach lotniczych w Afryce Wschodniej:

Wczesnym popołudniem 1 sierpnia 1940 trzy SM.81 atakowały żeglugę w porcie Zeila (Somali Brytyjskie). Do ataku na nowe włoskie lądowisko w Chinele koło Diredawy wysłano sześć „Blenheimów” z 8. Sqn., sześć z 39. Sqn. i dwa z 203. Sqn. Podczas podejścia do celu brytyjskie bombowce zostały ostrzelane z ziemi i zaatakowane przez włoskie myśliwce. Dowódca 410. Sq., Cap. Corrado Ricci, strącił bombowiec Sgt Franksa. Załogę wzięli później do niewoli Włosi. Powracające „Blenheimy” napotkały nad Zeilą SM.81 atakujące statki. „Blenheim” pilotowany przez Plt Off J. E. S. White i Sgt Crehana z 39. Sqn. zanurkował ku Włochom. Dwie Savoie uniknęły ataku, trzecia została przechwycona i trafiona w prawy silnik. Płonący SM.81 lądował awaryjnie, dwóch ludzi zginęło w katastrofie, reszta załogi zdołała bezpiecznie dotrzeć do włoskich linii.

Ju 86 atakowały Yavello, a „Wellesley’e” Asmarę i Massauę. W Asmarze Ca.133 i jeden myśliwiec zostały zniszczone na ziemi.

2 sierpnia kilka „Blenheimów” z 45. Sqn. atakowało Amarę, a Chinele 39. Sqn. Kolejny raz na przechwycenie startowały CR.42. Jedyną stratę ponieśli Włosi, w silnik został trafiony myśliwiec dowódcy 413. Sq. Cap. Corrado Santoro, który musiał lądować awaryjnie.

Aktywność w powietrzu zwiększyła się zauważalnie 3 sierpnia. SM.81 i Ca.133 atakowały kilka celów w Kenii. Na ziemi włoscy żołnierze zajęli Debel, ale gdy zorientowano się, że nadciągają brytyjskie posiłki, porzucono wioskę.

Nad Wajir dostrzeżono pojedynczy Ca.133 z 8. Squadriglia. Trzy „Furie” z 1. SAAF Sq. dostały rozkaz do startu alarmowego. Wystartować zdołali jedynie Flt Lt Robert S. Blake i Lt Rushmere. Pierwszy do bombowca zbliżył się Rushmere, ale zacięły się jego karabiny. Blake ostrzelał kokpit przeciwnika, Włosi obniżyli poziom lotu z zamiarem lądowania, ale ich samolot rozbił się i stanął w płomieniach. Katastrofę przeżył jedynie pilot, ale zginął próbując ratować resztę załogi.

Około 14.00 3 sierpnia Berberę atakowały SM.81. Na przechwycenie wystartował „Gladiator” z 94. Sqn. pilotowany przez Flt Lt Reida. Brytyjczyk doskoczył do maszyny Cap. Parmeggiani, dowódcy 15. Squadriglia. Reid przerwał ostrzał, gdy zobaczył, że włoska maszyna dymi. Włosi wylądowali w Dżidżidze, ale na pokładzie mieli jednego zabitego.

Wraz z utworzeniem 430 Flight, który był wcześniej D Flight z 47. Sqn., wzmocnieniu uległy siły powietrzne Brytyjczyków w Sudanie. Jednostka była wyposażona w „Gauntlety” i „Vincenty”, te pierwsze przybyły z Egiptu.

Wcześniej tego dnia pięć „Wellesley’ów” z 14. Sqn. i pięć z 47. Sqn. atakowało włoskie instalacje i magazyny na wyspie Sheik Said. Towarzyszyły im trzy „Blenheimy” z 45. Sqn., które miały zaatakować trzy włoskie okręty podwodne cumujący wzdłuż molo Abdul Kadir w Massaua. Blenheimy trafiły statek pomocniczy okrętów podwodnych (submarine depot ship). Para CR.42 zdołała przechwycić „Wellesley’e” z 14. Sqn. Jedna z maszyn została uszkodzona, w wyniku tego zniszczeniu uległo podwozie lądującej na własnym lotnisku maszyny. WO (?) Trecan, lecący na francuskim Martin 167F z Adenu, atakował samoloty na lotnisku Dagahbur. Udało mu się uszkodzić jeden z Ca.133.

Para „Gladiatorów” z 94. Sqn. została przeniesiona do Laferug, skąd miały bliżej do wydarzeń związanych z atakiem Włochów na Somaliland. 5 sierpnia misje rozpoznawcze nad tą brytyjską kolonią wykonywały Ro.37bis z 110. Squadriglia. W międzyczasie SM.79 atakował Berberę, Zeila, Burao i Aden. Bliżej nowego frontu przeniesiono kolejne SM.79 i Ca.133.

Lądowiska w Somalilandzie były praktycznie bezbronne. Broń przeciwlotnicza była rozmieszczona wokół Berbery, lądowisko w Laferug mogło łatwo ulec atakowi. Ciężko było zapewnić eskortę własnym bombowcom i wsparcie wojskom na lądzie. Obawy szybko znalazły potwierdzenie, gdy „Blenheimy” z 8. Sqn. atakowały włoskie kolumny na zachód od Hargejsy. Fiat CR.32 Sottotenente Folcherio z 410. Sq. strącił wówczas bombowiec Plt Off Felsteada, cała załoga zginęła.

6 sierpnia „Blenheimy” z 8. i 39. Sqn. dalej atakowały włoskie kolumny w Somalilandzie. Doszło do starć z CR.42.

„Blenheimy” operujące z baz w Sudanie uderzyły na bazę okrętów podwodnych w Massaua. Ciężko uszkodzony został torpedowiec „Acerbi”, zginęło 15 ludzi, inni odnieśli rany. Większość strat poniesiono na skutek eksplozji działa przeciwlotniczego. Na południu dwa Ca.133 z 9. Sq., startujące z Baidoa, zaatakowały lotniska w Wajir i Harbow.

Włosi byli zdeterminowani, by zdobyć panowanie w powietrzu nad Somalilandem, dlatego wzmocnili swoje siły kolejnymi CR.32 i CR.42. Z Egiptu nadciągało dziewięć „Gladiatorów” 1. Sqn. SAAF, ale nie dało się ich przerzucić do zagrożonej kolonii, dlatego trafiły do Chartumu w Sudanie.

  • Posted on 29 maja, 2016
  • Posted by admin
  • No Comment »
  • Filed under: Włoska Afryka Wschodnia (AOI), wojna w Afryce Wschodniej
  • Tags: Africa Orientale Italiana, II wojna światowa w afryce wschodniej, kampania powietrzna w Afryce Wschodniej, kampania w Afryce Wschodniej II Wojna Światowa, Regia Aeronautica w Afryce Wschodniej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

REKLAMA
Wojna Mussoliniego All Rights Reserved.
Kontakt poczta@wojna-mussoliniego.pl
Designed & Developed by Carla Izumi Bamford
Powered by Wordpress
Go back to top