Niedopilnowany „Teophile Gautier”
Torpedowiec „Aldebaran” sfotografowany w 1941 r. Kolejny fragment o jego służbie.
Pomiędzy listopadem 1940 r. i kwietniem 1941 r. „Aldebaran” działał na Adriatyku i na wodach libijskich. Za ten okres czasu dowodzący torpedowcem capitano di corvetta Antonio Giungi otrzymał Medaglia di Bronzo al Valor Militare.
27 stycznia 1941 o 8.30 „Aldebaran” opuścił Palermo, by eskortować parowce „Motia” i „Delfin” płynące do Trypolisu.
30 stycznia, o godzinie 16.04, konwój został zauważony na pozycji 32°55’ N i 12°41’ E (na zachód od Trypolisu i ok. 30 Mm na północ od Zawiya (Az-Zawija]) przez brytyjski okręt podwodny „Upholder”, który o 16.20 z dystansu 3660 m wystrzelił dwie torpedy w stronę parowca „Delfin”. Żadna z włoskich jednostek nie została trafiona, a pomiędzy 16.24 i 16.39 „Aldebaran” obrzucił 25 bombami głębinowymi wrogi okręt, który tymczasem zszedł na 67 m. „Upholder” nie odniósł żadnych uszkodzeń. Włoski torpedowiec o 17.30 opuścił rejon ataku. Konwój przybył do Trypolisu ok. 21.00 tego dnia.
9 lutego 1941 „Aldebaran” wyruszył z Trypolisu wraz z niszczycielami „Freccia”, „Luca Tarigo” i „Saetta”, by eskortować do Neapolu statki pasażerskie używane do transportu wojska „Conte Rosso”, „Marco Polo”, „Esperia” i „Calitea”. O 22.20 brytyjski okręt podwodny „Truant” zaobserwował konwój na pozycji 33°41’ N i 13°51’ E, ok. 60 Mm na północny-wschód od Trypolisu. O 22.30 okręt podwodny zszedł pod wodę, a o 23.00 wystrzelono z jego pokładu sześć torped w stronę dwóch transportowców. Żadna z torped nie trafiła w cel, na pokładach włoskich jednostek nawet nie zauważono ataku. „Aldebaran” i „Calitea” przybyły do portu docelowego 13 lutego, później niż reszta konwoju, która była na miejscu już o 9.30 12.
24 lutego torpedowiec opuścił Neapol, by wraz z niszczycielami „Baleno”, „Saetta”, „Geniere” i „Camicia Nera” oraz torpedowcem „Orione” eskortować do Trypolisu transportowce wojska „Conte Rosso”, „Marco Polo”, „Esperia” i „Victoria”. Pośrednią eskortą dla tego i innych konwojów były okręty IV Divisione, krążowniki lekkie „Giovanni delle Bande Nere” i „Armando Diaz” oraz niszczyciele „Ascari” i „Corazziere”. 25 lutego „Diaz” został storpedowany i zatopiony przez okręt podwodny „Upright”, straty sięgnęły 3/4 załogi.
5 maja 1941 okręt, wchodzący teraz w skład I Squadriglia Torpediniere wraz z bliźniaczymi „Alcione”, „Sirio” i „Sagittario”, został oddany do dyspozycji Comando Gruppo Navale dell’Egeo Settentrionale (d-ctwo floty sektora północnego Morza Egejskiego; Marisudest), mającemu siedzibę w Atenach i aktywnemu na wodach Morza Egejskiego, współpracując z Kriegsmarine.
W maju, podczas operacji zajęcia Krety, „Aldebaran” i „Alcione” zostały wysłane na Milos, skąd miały eskortować trałowce przeznaczone do trałowania min w rejonie cumowiska w Suda (grupa z „Aldebaran”) i Heraklionie („Alcione”). Podczas walk na wyspie natrafiono na silniejszy niż się spodziewano opór, bitwa przedłużała się, portów nie udało się od razu zająć, więc włoskie trałowce i torpedowce zostały na Milos. Później „Aldebaran” wykonywał misje eskortowe na Morzu Egejskim oraz przy konwojach płynących na Kretę i do portów Cyrenajki.
13 czerwca 1941 „Aldebaran”, wraz z krążownikami pomocniczymi „Zara” i „Città di Napoli”, eskortował z Patras do Brindisi transportowce wojska „Viminale”, „Argentina” i „Calitea”, które przewoziły żołnierzy i materiały.
28 sierpnia torpedowiec eskortował z Salonik do Dardaneli tankowiec „Tampico”, który kierował się na Morze Czarne po transport rumuńskiego paliwa.
8 września eskortował z Pireusu do Sudy parowce „Itaca” i „Trapani” (niemiecki).
12 września eskortował z Pireusu do Sudy niemiecki parowiec „Tinos”, który wiózł żołnierzy i zaopatrzenie dla garnizonu Krety.
3 października „Aldebaran” wyszedł z Salonik, by eskortować do Pireusu zbiornikowiec „Torcello” i francuski parowiec „Teophile Gautier”. Resztę eskorty stanowiły starsze torpedowce „Monzambano” i „Calatafimi”.
O 17.54 4 października z pokładu brytyjskiego okrętu podwodnego „Talisman” dostrzeżono włoski konwój. który pokonywał właśnie kanał Doro (canale di Doro?) i zmierzał w stronę kanału Zea (canale di Zea?), znajdując się na pozycji 37°48’ N i 24°29’ E. O 18.35 „Talisman” wystrzelił cztery torpedy z dystansu 915 m, celem dla nich był „Teophile Gautier”. O 18.40 jedna z torped trafiła w parowiec, zatapiając go na pozycji 37°51’ N i 24°35’ E (lub 37°44’ N i 24°23’ E, lub 37°45’ N i 24°35’ E), na północny-wschód od wyspy Kiea (wł. Kea). Jednostki eskorty zajęły natychmiast pozycję nad okrętem podwodnym, który natychmiast po wystrzeleniu torped zszedł na 64 m. W ciągu półtorej godziny Włosi zrzucili 29 bomb głębinowych, ale nie zdołali uszkodzić przeciwnika. „Aldebaran” powrócił do Pireusu, gdzie poddano go różnym pracom.