No. 1 Commando vs bersalierzy
Włoska
prasa z 13 grudnia 1942 r. donosi o wzięciu do niewoli przez
bersalierów grupy 300 spadochroniarzy (zdjęcie via aukcja na eBayu). W
poszukiwaniu prawdy najpierw cytat z bardzo cenionej pracy Mario
Montanariego (w tym przypadku jej IV tom) oraz drobne uzupełnienie via
internet.
Na początku grudnia 1942 r. alianci przeprowadzili operację specjalną na tyłach wojsk Osi broniących Bizerty. W pierwszych
godzinach 1 grudnia No. 1 Commando wykonał zaskakujący desant z morza,
na północny zachód od miasta. Około pół tysiąca ludzi miało infiltrować
na niemieckie tyły i przeciąć drogę Bizerta-Meteur. O 2.30 sztab XC
Korpusu (niemieckiego) zalecił zwiększenie nadzoru wybrzeża, gdyż
przechwycono zaszyfrowane wiadomości radiowe, co jako żywo przypominało
sytuację sprzed ataku na Dieppe.
Obecność komandosów szybko
odkryto, a 10. pułk bersalierów, czyli jednostka znajdująca się
najbliżej zagrożonego obszaru, miała zablokować przeciwnikowi możliwość
wykonania zadania. Do pierwszego starcia doszło około 10.00, gdy
kompania XXXIV batalionu bersalierów starła się z komandosami.
Brytyjczyków rozproszono oraz wzięto do niewoli ok. 50 komandosów. Po
południu dalsza interwencja XVI batalionu bersalierów oraz kompanii
niemieckiej przyczyniła się do ostatecznego uporządkowania sytuacji. No.
1. Commando poniosło ciężkie straty, porzuciło wykonanie zadania i
wieczorem tego dnia osiągnęło linie brytyjskie.
Uzupełnijmy troszkę tę wiedzę podając trochę szczegółów za stroną: https://www.combinedops.com/No%201%20Commando.htm#~%20North%20Africa%20-%20Operation%20Torch%20~
30 listopada doszło do zaokrętowania na 9 LCM i 4 LCA. Komandosom
towarzyszyli żołnierze ze 168. pp piechoty USA. Po desancie ruszono w
głąb lądu. Przez trzy kolejne dni komandosi uniemożliwili przeciwnikowi
używanie drogi Bizerta-Sedjenane oraz „mieli oko” na lotnisko Sidi
Ahmed. Obszar działania Commando to 125 mil kwadratowych trudnego
terenu. Straty wyniosły 60 Brytyjczyków i 74 Amerykanów. Ale to brak
żywności miał zmusić grupę desantową do odwrotu na Przylądek Serrat.