Wysoka cena anulowania operacji „M.41”
Wraz
z rozpoczęciem operacji „M. 41” działania podjęło także lotnictwo i
włoskie okręty podwodne, już późnym popołudniem 13 grudnia 1941 roku
Supermarina została poinformowana o dużym zespole morskim zaobserwowanym
na wysokości Tobruku, który kierował się na zachód. Ponieważ wydawało
się, że wśród zaobserwowanych okrętów znajdują się także pancerniki, w
sztabie Regia Marina zadecydowała około
20.00 o odwrocie do portów początkowych konwojów wraz z eskortą i obu
grup wsparcia, a główna grupa wsparcia miała skierować się do Tarentu.
Odkrytymi jednostkami w rzeczywistości były cztery krążowniki adm.
Philippe’a Viana, ale nawet gdyby okazało się, że w morzu znalazły się
także pancerniki „Queen Elizabeth”, „Valiant” i „Barham” (Supermarina
wciąż nie była pewna, czy został on zatopiony przez U-331 25 listopada),
to wydaje się, że Włosi mogli zaryzykować starcie mając w morzu cztery
pancerniki, pięć krążowników i 16 niszczycieli, nie wspominając o
bezpośredniej eskorcie konwojów.
Rozkaz Supermariny z jednej
strony niósł z sobą pewność, że bezcenne konwoje nie zostaną
przechwycone przez przeciwnika, z drugiej jednak doprowadził do dwóch
negatywnych zdarzeń, nie wspominając już o kolejnym opóźnieniu w
dostarczeniu pilnie oczekiwanego w Afryce zaopatrzenia.
Do
pierwszego takiego zdarzenia doszło w konwoju N, w którym podczas
manewru powrotu do Argostoli doszło do zderzenia „Iseo” i „Capo d’Orso”,
w którym oba parowce odniosły poważne uszkodzenia. Oba były w stanie
kontynuować rejs o własnych siłach i do 9.00 14 grudnia osiągnęły
Kefalonię.
Do dużo groźniejszej sytuacji doszło w głównej
grupie wsparcia, która począwszy od 7.00 14 grudnia rozpoczęła przejście
Cieśniną Messyńską kierując się w stronę Tarentu. Godzinę później,
celem wzmocnienia eskorty, do formacji dołączyły torpedowce „Centauro” i
„Clio” wraz z kilkoma hydroplanami i myśliwcami, ale to nie
przeszkodziło brytyjskiemu okrętowi podwodnemu HMS „Urge”, który
zajmował pozycję około trzynaście mil na południowy wschód od Przylądka
Armi, zaatakować formację. „Urge” wystrzelił wachlarzem trzy torpedy, z
których jedna trafiła pancernik „Vittorio Veneto” w rufę na lewej burcie
na wysokości wieży artylerii głównego kalibru.
Eksplozja
torpedy, oprócz zabicia 40 i zranienia 16 członków załogi, spowodowała
duże rozdarcie opancerzenia kadłuba, a wdzierająca się woda spowodował
wzrost zanurzenia jego rufy o ponad dwa metry. „Vittorio Veneto” na
kilka minut wytracił prędkość, ale wysiłki załogi szybko sprawiły, że
zdołał kontynuować rejs do Tarentu, gdzie dotarł wieczorem 14 grudnia
wraz z „Littorio”, 13. Eskadrą Niszczycieli i różnymi jednostkami
eskorty wysłanymi mu na spotkanie.
Uszkodzenia odniesione
przez „Vittorio Veneto”, „Capo d’Orso” i „Iseo” w jakiś sposób wyrównała
utrata przez przeciwnika jednego z krążowników, których zaobserwowanie
skłoniło Supermarinę do przerwania operacji „M. 41”. Otóż późnym
popołudniem 14 grudnia, gdy formacja Viana sposobiła się do wejścia do
portu w Aleksandrii, została zaatakowana przez U-557, który dwoma
torpedami zatopił krążownik „Galatea”.
U-557 nie zdołał zebrać
należnych mu laurów zwycięstwa. Wieczorem 16 grudnia 1941 roku, gdy
powracał na Salaminę, został staranowany na wodach wysepki Cerigotto
przez włoski torpedowiec „Orione”, który nie został uprzedzony o
obecności Niemców na tych wodach. U-Boot zatonął natychmiast, nikt
spośród załogi nie zdołał się uratować.
—————————————————————-
Wesprzyj autora za pośrednictwem portalu Patronite: https://patronite.pl/WojnaMussoliniego
Zapraszam do zakupu książki mojego autorstwa: „Betasom. Włoska broń
podwodna w bitwie o Atlantyk (1940-1945)”! Wszystkie szczegóły
znajdziesz tutaj: http://wojna-mussoliniego.pl/?p=5897
Wystarczy zgłosić taką chęć w komentarzach lub na PW na fan page’u lub napisać na e-mail: marek.sobski@interia.eu
Książka dostępna jest także w księgarniach:
https://www.stara-szuflada.pl/BETASOM-Wloska-bron-podwodna-w-bitwie-o-Atlantyk-1940-1945-Wojna-Mussoliniego-vol-1-p5261
https://odk.pl/betasom-wloska-bron-podwodna-w-bitwie-o-atlantyk-1940-1945-,42169.html