Huragan dosięga Blenheimy
Wesprzyj autora za pośrednictwem portalu Patronite: https://patronite.pl/WojnaMussoliniego
—————————————————————-
14 listopada: Rozpoczęła się wielka grecka ofensywa na całym froncie. Do jej wsparcia zmobilizowano całe greckie lotnictwo, wspomagane przez RAF.
Rankiem greckie 6 Fairey Battle i trzy Blenheimy czterokrotnie atakowały lotnisko Koritza, gdzie zniszczono Caproni Ca.133 oraz uszkodzono trzy CR.42 i jeden CR.32. Włoska pelotka zgłosiła zestrzelenie dwóch maszyn dwusilnikowych, a ten. Torquato Testerini z 393. Sq. pilotujący „Falco” kolejną. Faktycznie pocisk wystrzelony z ziemi bezpośrednio trafił Blenheima I z 32. Mira, który pilotował sminagos (kpt.) Demetrios Papageorgius. Potężna eksplozja rozerwała maszynę na strzępy, a odłamki uszkodziły greckie bombowce lecące na wyższym pułapie. Później Greków zaatakowały włoskie myśliwce, zmuszając ich do przedwczesnego zrzucenia bomb. Jeden z greckich strzelców rościł sobie zestrzelenie myśliwca, ale włoskie dokumenty nie potwierdzają takiego zdarzenia.
Inni piloci z 393. Squadriglia dostrzegli dwa Fulmary startujące z lotniska k. Larissy, natychmiast przechodząc do ataku. Sergente Walter Ratticchieri zgłosił prawdopodobne zestrzelenie jednego z nich. Nie było to prawdą, ale w wyniku wynikłej walki jeden z Fulmarów został ciężko uszkodzony.
Podczas ataków na cele naziemne Grecy zgłosili zniszczenie 10 włoskich maszyn, ponadto kolejne ciężko uszkodzone. Poza już wspomnianymi stratami nie da się potwierdzić innych sukcesów Hellenów. Ponadto włoska artyleria plot. zestrzeliła Poteza 25A z 4. Mira, gdy ten tylko przekroczył albańską granicę. Pilot hiposminagos (por.) Demetrius Yiakis zginął.
Po południu 9 PZL 24 z 23. Mira z Larissy wykonywało wymiatanie, podczas którego zaskoczyła je para Fiatów CR.42 z 363. Squadriglia, prowadzona przez ten. Enea Atti, który meldował zestrzelenie jednego z przeciwników, chociaż ci w rzeczywistości zdołali uniknąć ataku Włochów. Ten sam duet chwilę później napotkał dwa Blenheimy I z 32. Mira, które kierowały się w rejon Koritza. Włosi zgłosili jedno zestrzelenie pewne i drugie prawdopodobne.
Inne Fiaty z tejże eskadry starły się z 9 PZL 24 z 23. Mira. S. ten. Ugo Drago zgłosił zestrzelenie jednego przeciwnika, a inne zwycięstwa zgłaszali też s. ten. Romeo Della Costanza i ten. Gaetano Carancini. Grupowo zestrzelenie trzech dalszych myśliwców zgłaszali s. ten. Ernesto Trevisi, serg. Augusto Manetti i serg. Vittorio Pirchio, ponadto meldowali czwarte zwycięstwo jako prawdopodobne. Po stronie włoskiej zestrzelony został s. ten. Ernesto Trevisi, który stracił życie (otrzymał pośmiertnie MOVM – najwyższe włoskie odznaczenie), a serg. Augusto Manetti skakał na spadochronie nad terytorium kontrolowanym przez wojska włoskie. Kapotował podczas lądowania Fiat serg. Vittorio Pirchio, który lądował na ciężko uszkodzonym myśliwcu, będąc rannym w lewą nogę. Episminagos (mjr) G. Theodoropoulos, dowódca greckiej formacji, zgłosił, że on i jego ludzie zestrzelili 8 CR.42. Grecy strat nie ponieśli, choć większość ich myśliwców została uszkodzona.
Sekcja trzech PZL 24, ponownie z 23 Mira, prowadzona przez hiposminagos (por.) G. Laskaris przechwyciła samotny SM.79 z 254. Sq./105° Gruppo/46° Stormo B.T., który wykonywał rozpoznanie w rejonie Koritza-Bilishte. Włoski bombowiec został ciężko uszkodzony, pilot ten. Calogero Mezza został ranny w prawą nogę, m.llo Attilio Grassini zginął na miejscu po trafieniu pociskiem. Savoia lądowała awaryjnie k. Koritza i została skreślona ze stanu.
Tuż przed południem trzy Ju 87 R2 z 96° Gruppo B.a.T. atakowały most znajdujący się w przesmyku Prespa (od jeziora: https://pl.wikipedia.org/wiki/Prespa), przełamując go, a samotny Junkers atakował lądowisko ok. 3 mil na północny wschód od Floriana. Włoska załoga zgłosiła zniszczenie jednego PZL, dwóch dalszych prawdopodobnie oraz również prawdopodobnie bombowca. Cztery myśliwce próbowały dogonić Włochów, ale ci zdołali zgubić pościg.
Wczesnym popołudniem trzy Blenheimy I z 84. Sqn. zjawiły się nad Koritza, próbując zbombardować punkt koncentracji wojsk włoskich dostrzeżonych w rejonie jednego z okolicznych mostów. Most został trafiony i zniszczony. Interweniował Fiat CR.42 z 160° Gruppo C.T. pilotowany przez dowódcę dywizjonu Angelo Mastragostino (nazywanego „Mastruragano” – gra słów, uragano to huragan po włosku), który zaatakował i szybko zestrzelił dwa bombowce. Były to L1389/X i L1378 pilotowane przez F/Lt A. F. Mudie i F/Sgt Hibbard-Lord. Trzeci, L12536 (Sgt L. Nuthall) powrócił do bazy uszkodzony.
Dotychczasowy bilans:
Regia Aeronautica vs. Grecy: 11-8; w tym Regia Aeronautica vs. PZL-e 5-5 (+1?)
Regia Aeronautica vs. RAF: 4-5
*uwzględniam tylko i wyłącznie straty w starciach powietrznych oraz na ziemi na skutek działania lotnictwa, bez wypadków i sukcesów obrony plot. (chyba, że przy współudziale myśliwców)
—————————————————————-
Zapraszam na anglojęzyczny profil promujący książki mojego autorstwa: https://www.facebook.com/War-of-Mussolini-books-by-Marek-Sobski-100807141516911
Zapraszam do zakupu książki mojego autorstwa: „Betasom. Włoska broń podwodna w bitwie o Atlantyk (1940-1945)” w nowej cenie 45 zł. Kontakt przez fan page lub e-mail: marek.sobski@interia.eu
Ponadto książka dostępna na Allegro i w księgarniach:
https://allegrolokalnie.pl/oferta/betasom-wloska-bron-podwodna-w-bitwie-o-atlantyk
https://odk.pl/betasom-wloska-bron-podwodna-w-bitwie-o-atlantyk-1940-1945-,42169.html
https://www.stara-szuflada.pl/BETASOM-Wloska-bron-podwodna-w-bitwie-o-Atlantyk-1940-1945-Wojna-Mussoliniego-vol-1-p5261