Wojna Mussoliniego

La guerra di Mussolini

RSS Feed
  • Home
  • Od Autora
  • Publikacje
  • FRONTY
    • Afryka Północna – „Heia Safari”
    • Morze Śródziemne – „Mare Nostrum”
    • Wojna na Bałkanach 1939-1945
    • Kampania Włoska – „Guerra E’ Finita?”
    • Front Wschodni – „Contro il Bolscevismo!”
    • Sommergibili na Atlantyku
    • Etiopia 1935-1936 – Brudna wojna Mussoliniego
  • Armia Włoska
    • 26 Dywizja Piechoty „Assietta”
    • 4 Dywizja Alpejska „Monte Rosa”
    • 54 Dywizja Piechoty „Napoli”
    • 4 Dywizja Piechoty „Livorno”
    • Włosi w Waffen-SS
    • Organizacja Obrony Sycylii
    • Esercito Nazionale Repubblicano(ENR):
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Jednostki Włoskiej Kawalerii
    • 132 Dywizja Pancerna „Ariete”
    • 101 Dywizja Zmotoryzowana „Trieste”
    • Armia Pancerna “Afrika” w bitwie pod El-Alamein
    • M.V.A.C. i inne organizacje współpracujące z Włochami na Bałkanach
    • Doktryna
    • 1. Dywizja Piechoty (Górska) „Superga”
    • 6. Dywizja Alpejska „Alpi Graie”
    • 1° Battaglione Paracadutisti Carabinieri Reali
    • 185. Divisione Paracadutisti „Folgore”
    • 1ª Divisione libica „Sibelle”
    • 2ª Divisione libica „Pescatori”:
    • Raggruppamento sahariano „Maletti”
    • 4. Divisione CC.NN. „3 Gennaio”
    • Początek wojsk spadochronowych – Fanti dell’Aria
    • Koszty wojny w Hiszpanii
  • Leksykon Uzbrojenia
    • Myśliwce Regia Aeronautica i ANR w latach 1923-1945
    • BIBLIOGRAFIA – lotnictwo włoskie
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze i inne
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Samoloty obcej produkcji w Regia Aeronautica
    • Okręty podwodne typu Marcello
    • Pierwszy włoski Blenheim
    • Czołgi średnie
  • Osoby
    • Italo Balbo
    • Bibliografia dla działu Osoby
    • Giovanni Messe
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • Galeazzo Ciano
    • Dino Grandi
    • Gabriele D’Annunzio
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Arconovaldo Bonaccorsi
    • Pietro Maletti
    • Emilio Faldella
    • Mario Roatta
    • Annibale Bergonzoli
    • Emilio De Bono
  • Benito Mussolini
    • Spotkanie z Hitlerem – Rastenburg IX.1943
    • Konferencja z Hitlerem, Feltre 19.VII.1943
    • Duce porwany… Duce wolny!
    • Więzień Gargnano
    • Śmierć dyktatora
    • Ostatnie spotkanie dyktatorów
    • Rodzina Mussolini
    • Benito Mussolini – cytaty
    • Dzieciństwo i młodość
    • Kochanki Mussoliniego
    • Socjalistyczny dziennikarz Benito Mussolini
    • W alpejskich okopach
    • Clara Petacci i klan Petacci
    • Benito Mussolini – osobowość
    • Benito Mussolini i Adolf Hitler – trudna przyjaźń dyktatorów
  • Włochy Mussoliniego
    • Antyfaszyzm
    • Polityka wewnętrzna Repubblica Sociale Italiana
    • Squadristi, manganello i olej rycynowy
    • Polityka wewnętrzna faszystowskich Włoch – lata dwudzieste
    • Sport w faszystowskich Włoszech
    • Doktryna faszyzmu
  • Zdjęcia
    • Afryka Północna
    • Morze Śródziemne
    • Wojna na Bałkanach
    • Italo Balbo
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • 29 Dywizja Grenadierów Waffen-SS
    • Galeazzo Ciano
    • Kampania Włoska
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Spotkania Dyktatorów
    • uwięzienie i uwolnienie Mussoliniego
    • Repubblica Sociale Italiana
    • Rodzina Mussolini
    • Front Wschodni
    • Giovanni Messe
    • Dino Grandi
    • Myśliwce Regia Aeronautica
    • Gabriele D’Annunzio
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze
    • Początki faszyzmu
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Benito Mussolini: dzieciństwo – I Wojna Światowa
    • Kochanki Mussoliniego
    • Włochy Mussoliniego na zdjęciach
    • Włoskie czołgi eksperymentalne
    • Czołgi ciężkie (carri armati pesanti)
    • Czołgi lekkie (carri armati leggeri)
    • Samochody pancerne (Autoblindi)
    • Żołnierze włoscy
    • Inwazja na Etiopię 1935-1936 r.
    • Corpo Aereo Italiano
    • Hiszpania 1936-1939
    • Benito Mussolini
    • Wielka Wojna na morzu
    • Ascari del Cielo
    • Betasom 1940-1945
  • Mapy, Struktury…
    • Afryka Północna
    • Front Wschodni
    • Armia Włoska
      • 28 Dywizja Piechoty „Aosta”
  • Filmy z YouTube
  • KINO
  • Linki
pinflix yespornplease porncuze.com porn800.me porn600.me tube300.me tube100.me watchfreepornsex.com
  • Wojna Mussoliniego
  •   » Bez kategorii
  •   » Wyjątkowo pechowy admirał
sie
28

Wyjątkowo pechowy admirał

Okręt podwodny „Scire” oraz ruszające na akcję żywe torpedy.

W grudniu 1941 r. „Ammirgalio Millo” odbył trzy rejsy z zaopatrzeniem do Afryki. Mniej szczęścia miał inny z „admirałów”. 8 grudnia 1941 z Tarentu wyszedł „Ammiraglio Caracciolo” (capitano di corvetta Alfredo Musotto), był to dziewiczy rejs tego okrętu. Od czerwca tego roku kompletowano i szkolono jego załogę. Na jego pokładzie znajdowało się 140 t amunicji i paliwa, głównie dla DAK. Już rankiem tego dnia idący na powierzchni, bez wywieszonej bandery, okręt zaatakował omyłkowo niemiecki samolot. W końcu pilot rozpoznał, że atakuje sojuszników i oddalił się. Na wodach afrykańskich okręt był ponownie atakowany przez samolot, tym razem brytyjski. Podczas ataku zginął jeden członek załogi – guardiamarina Milos Baucer. Włoscy strzelcy zdołali strącić wrogą maszynę do morza. „Caracciolo” stał się także obiektem ataku jednostek nawodnych, ale zdołał umknąć w zanurzeniu. Przed wejściem do portu oddano morzu ciało poległego, słowa modlitwy recytował przy tym dowódca sommergibile. O 18.00 10 grudnia okręt osiągnął Bardię, został rozładowany i opuścił szybko port z grupą włoskich i niemieckich żołnierzy na pokładzie (głównie oficerowie bersalierów i karabinierów oraz ranni).

Przypis: W międzyczasie załoga zjadła także kolację, znany jest nawet jadłospis: gotowane ziemniaki, tuńczyk, owoce z puszki oraz wino.

Od 23.00 okręt zmierzał do Zatoki Suda na Krecie, gdzie miał zostawić pasażerów, odebrać kolejny ładunek i znowu skierować się do Bardii. Około drugiej w nocy 11 grudnia w odległości ok. 30 Mm od Bardii „Caracciolo” natrafił na aliancki konwój TA-2 (Tobruk-Aleksandria). Morze było bardzo wzburzone, a prowadzenie obserwacji w całkowitych ciemnościach bardzo utrudnione. Około 2.40 Włosi zaatakowali z położenia nawodnego wystrzeliwując dwie torpedy z rufowych wyrzutni w stronę frachtowca, obie niecelnie. Musotto złamał tym samym rozkaz, który zakazywał mu podejmowanie ataków. Po wykonaniu zwrotu „Caracciolo” odpalił kolejne dwie torpedy, tym razem z wyrzutni dziobowych, do kontratakującego niszczyciela eskortowego HMS „Farndale”. Niszczyciel zdołał wyminąć torpedy i obrzucił pospiesznie zanurzony włoski okręt bombami głębinowymi. Włosi zeszli na 160 metrów, ale nie uniknęli ciosów. „Farndale” cierpliwie śledził ruchy okrętu podwodnego, starając się oszczędzać swoje bomby głębinowe i zadawać jedynie precyzyjne ciosy. Ataki nastąpiły o 3.12 i 3.45, dwie serie bomb wystarczyły. Poważnie uszkodzony „Caracciolo” wynurzył się, załoga próbowała odpowiedzieć ogniem, ale pociski przeciwnika były niezwykle celne, masakrując włoskich marynarzy. Sommergibile próbował uchodzić z maksymalną prędkością 18 w, ścigany przez pociski wroga. O 4.04 „Farndale” przeszedł 370 m przed dziobem włoskiej jednostki i zmniejszył prędkość. Brytyjczycy jeszcze dwukrotnie trafili kadłub okrętu podwodnego, a następnie zrzucili do wody trzy bomby głębinowe, które eksplodując tuż pod powierzchnią wody miały dobić uciekających Włochów. Marynarze z „Caracciolo” rozpoczęli procedurę samozatopienia swojej jednostki, po czym skakali w ciemne i wzburzone wody Morza Śródziemnego. Sternik Osvaldo Uttaro zobaczył jednego ze swoich kolegów, który zaplątał się na pokładzie, wrócił i oswobodził pechowca, sam jednak przepadł w morzu. Za swój czyn dwudziestojednoletni Uttaro otrzymał Medaglia d’Argento al Valor Militare. Niszczyciel ostrzelał opuszczających pokład Włochów. Zginęło 15 członków załogi (dowódca, który utonął, czterech podoficerów oraz 10 marynarzy) oraz 33 pasażerów, uratowało się 53 ludzi, których z wody podjął „Farndale”. Okręt zatonął na pozycji 32º09’ N i 25º19’ E.

Nocą z 14 na 15 grudnia, 30 mil na północny zachód od Aleksandrii, zatonął brytyjski krążownik lekki „Galatea” (5200 ton). Okręt wykrył włoski sommergibile „Dagabur” (capitano di corvetta Alberto Torri). Włosi wystrzelili dwie torpedy i usłyszeli dwie detonacje. „Dagabur” patrolował razem z U-557, który także wystrzelił torpedy. Która z załóg odniosła sukces nie zostało ustalone. Wraz z brytyjską jednostką zginęło 350 osób. Tajemnicę tego zatopienia zabrała ze sobą do grobu załoga niemieckiej jednostki. Niebawem po zatopieniu krążownika U-557 odszedł do bazy na Salaminie. Późnym wieczorem 16 grudnia 1941 r., 15 mil na zachód od Krety, spostrzegł go włoski torpedowiec „Orione”. Włosi uznali U-Boota za wrogi okręt, ruszyli na pełnej prędkości, strzelając ze wszystkich luf i taranując nieznaną jednostkę. U-557 zatonął z całą załogą (43 ludzi). „Orione” ledwo trzymał się na wodzie, ale zdołał powrócić do bazy. Gdy Włosi zameldowali zatopienie wrogiego okrętu podwodnego wysłano samoloty na poszukiwanie rozbitków, niestety nie odnaleziono nikogo z załogi U-Boota.

Pomiędzy 3 a 19 grudnia „Scirè” przeprowadzał Operację „G.A.3”, kolejny atak na Aleksandrię. Nocą 18 grudnia 1941 trzy torpedy wolnobieżne SLC wdarły się do portu w Aleksandrii, wykorzystały otwarcie siatki ochronnej dla wpływających okrętów. Brytyjczycy wiedzieli o tym, że jakaś akcja jest planowana, nie wiedzieli jednak jakiego rodzaju. Operację przeprowadziła 10 Flotylla Lekka (czyli słynna Decima).

„Scirè” opuścił „maiale” na wodę milę od wejścia do portu w Aleksandrii. Dowódcą okrętu podwodnego był capitano di corvetta Junio Valerio Borghese. Ten legendarny sommergibile wyruszył z bazy La Spezia, u wybrzeży Włoch przejął z transportowca „maiale” i umieścił w specjalnych pojemnikach chroniących przed uszkodzeniami w wyniku transportu. Potem okręt skierował się na Leros, gdzie na pokład wsiedli marynarze mający przeprowadzić atak. Leros opuszczono 14 grudnia. W drodze do Aleksandrii podwodni komandosi odpoczywali, pili bogate w witaminy soki owocowe i korzystali ze skromnych wygód okrętu podwodnego. Z powodu wzburzonego morza i by uniknąć brytyjskich samolotów „Scirè” szedł w zanurzeniu. W ciągu dnia 18 grudnia wynurzył się by odebrać najświeższe meldunki wysłane drogą radiową z Aten. Zwiad donosił o obecności w Aleksandrii wielu celów w tym dwóch pancerników. Okręt uciekł ponownie w głębiny morza, a załogi „maiali” wybrały sobie cele które pragnęły zaatakować.

Gdy „Scirè” wynurzył się, Borghese każdemu wyruszającemu na akcję, kiedy wspinali się po drabince w kiosku okrętu, dał kopniaka na szczęście. Po otwarciu zaworów aparatów tlenowych nurków, sommergibile opadł na muliste dno. Dziesięć metrów pod wodą załogi torped zaczęły wydobywać je z zasobników. Jedna z torped utknęła, udało się ją wyciągnąć dopiero po wielu próbach. Po 21.00 wszyscy zajęli swoje miejsce, uruchomiono silniki. W wynurzeniu Włosi ruszyli ku ciemnej linii brzegowej. Dalszy przebieg wydarzeń jest już dobrze znany, dwa ciężko uszkodzone pancerniki Royal Navy, uszkodzony tankowiec i niszczyciel. Wielkie zwycięstwo Włochów, ale częściowo niewykorzystane, pozwoliło jednak na zwiększenie dostaw do Afryki.

Wczesnym popołudniem 17 grudnia 1941, „Bragadin” opuścił Mar Piccolo w Tarencie i skierował się na Trypolis. Na pokładzie okrętu znajdowało się 40 t benzyny, 14 t amunicji i tona żywność. Z powodu słabej widoczności, o 23.30 24-go okręt wszedł na mieliznę w pobliżu afrykańskiego brzegu. Następnego dnia ok. 17.30 z pomocą przybył holownik „Ciclope”, trzy godziny później sommergibile został uwolniony z tej groźnej pułapki.

W grudniu 1941 r. „Santarosa”, „Squalo”, „Veniero”, „Ametista”, „Ascianghi”, „Galatea” i „Dagabur” operowały na wschód od Malty i na południe od Krety. Na Morzu Egejskim patrolował jedynie „Dessiè”, który miał przeciwdziałać ewentualnemu ruchowi wrogiej floty w rejonie Północnych Cykladów. Miniaturowe okręty „CB” ponownie patrolowały wody Kampanii, sektor ich działania rozszerzono o rejon w pobliżu portów Gaeta i Ischia.

W drugiej połowie roku sommergibili w 34 misjach przewiozły 3132 tony zaopatrzenia. W samym grudniu 1941 r. wykonano 17 misi, przewożąc 1.757,6 t zaopatrzenia – najwięcej w całej wojnie. W pozostałych miesiącach wyglądało to następująco: w kwietniu, maju i listopadzie wykonano po pięć misji, cztery w maju, trzy w sierpniu i październiku, po dwie w lutym i kwietniu oraz jedną we wrześniu.

Przypominam, że książka „Betasom. Włoska broń podwodna w bitwie o Atlantyk 1940-1945” jest dostępna w nowej cenie 30 zł na moim Allegro: https://allegrolokalnie.pl/…/betasom-wloska-bron…

Wspomóż autora za pośrednictwem Patronite:
https://patronite.pl/WojnaMussoliniego

  • Posted on 28 sierpnia, 2021
  • Posted by admin
  • No Comment »
  • Filed under: Bez kategorii, włoska Regia Marina, włoskie okręty podwodne, wojna na Morzu Śródziemnym 1940-1945
  • Tags:

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

REKLAMA
Wojna Mussoliniego All Rights Reserved.
Kontakt poczta@wojna-mussoliniego.pl
Designed & Developed by Carla Izumi Bamford
Powered by Wordpress
Go back to top