Pierwsze testy MC.202 „Folgore”
Macchi C.202 z 168. Squadriglia, 54. Stormo C.T., Afryka Północna, prawdopodobnie około 1943 r.
MC.202 „Folgore” (Błyskawica, tudzież Piorun):
Myśliwiec jednomiejscowy, uważany za „najlepszy włoski” i „bez wątpienia jeden z najpiękniejszych samolotów jaki kiedykolwiek zbudowano”. Ze względu na zastosowanie silnika rzędowego był to też ważny kamień milowy w historii włoskiego lotnictwa. Zaprojektował go Mario Castoldi na bazie MC.200 (a dokładniej MC.201, od którego przejął podwozie i usterzenie, także skrzydła były na nim wzorowane ), od początku zresztą był przekonany, że prawdziwe możliwości jego myśliwce osiągną po zastosowaniu silnika rzędowego. „Folgore” otrzymał natomiast zupełnie nowy kadłub, nawiązujący do pływakowych samolotów rekordowych, z których Macchi i Castoldi słynęli przed wojną.
Projekt nie powstał na zamówienie, budowany był na koszt firmy Macchi z inicjatywy Castoldiego. Jego opinię potwierdził prototyp oznaczony M.M. 445 oblatany 10 sierpnia 1940 na lotnisku Lonate Pozzolo (Varese) przez pilota fabrycznego Guido Carestiato. Samolot zrobił takie wrażenie, że natychmiast zalecono jego produkcję. Prędkość blisko 600 km/h, niezłe wznoszenie i prawidłowa reakcje na ruchy sterów, to były atuty nowego samolotu. Carestiato określił MC.202 jako niezwykle udany i nie posiadający żadnych wad. Po testach w Centro Sperimentale w Guidonia k. Rzymu (min. osiągnął tam 599 km/h na wysokości 5600 m) oraz Furbara (testy uzbrojenia) MC.202 skierowano do produkcji.
Pierwszą serię 150 egzemplarzy zamówiono we wrześniu 1940 r. W pierwszej połowie 1941 roku rozpoczęto jego masową produkcję. W produkcji zaangażowano linie montażowe zakładów Macchi, Breda i SAI Ambrosini. Regia Aeronautica nareszcie była w stanie wypełnić lukę technologiczną w stosunku do innych walczących flot powietrznych. (CDN.)