Powstanie czołgu M 11/39
Pierwszy prototyp czołgu M 11/39 podczas prób.
Ansaldo-Fiat M 11/39:
Czołg średni. Inspirowany sześciotonowym brytyjskim czołgiem Vickersa. Miał być wozem przełamania i następcą Fiata 3000.
Prototyp wykonano 1937 r. w zakładach Fiat-Ansaldo w Genui. Autorem projektu był inż. Giuseppe Rossini. Prototyp posiadał podwozie wzorowane na tankietkach C.V.33/35 z dwoma trójkołowymi wózkami kół jezdnych i kółkiem prowadzącym zamontowanym z tyłu pojazdu, przed kołem napinającym. Czołg nie posiadał błotników. Z tyłu kadłuba umieszczono pojedynczy tłumik. Prototyp posiadał radiostację krótkofalową Marelli RF 1 CA. Podczas swojej wizyty w Genui w 1938 r. z czołgiem zapoznał się Mussolini, który zaakceptował pomysł wprowadzenia go do produkcji.
Nowy pojazd poddano próbom, te jednak szybko wykazały słabość jego podwozia. W końcu czołg poddano modyfikacjom, otrzymał on wówczas podwozie wzorowane na czołgu lekkim Vickers 6-ton. Podwozie składało się z niezależnie amortyzowanych resorami wózków kół jezdnych. Każdy wózek miał cztery podwójne koła jezdne. Z tyłu zostało umieszczone koło napinające ze śrubowym mechanizmem napinającym, natomiast z przodu czołgu znajdowało się koło napędowe. Prototyp był wyposażony w dwa różne typy kół napinających i napędowych. Modyfikacji poddano także wieżę. Początkowo była ona mniejsza, następnie zamontowano docelową uzbrojoną w dwa karabiny maszynowe.
(C.D.N.)