145. Gruppo Trasporto Autonomo
Savoia Marchetti S.74 z 604. Squadriglia, 145. Gruppo Trasporto Autonomo (samodzielny dywizjon tranasportowy). Kilka najbliższych wpisów będzie o historii tej jednostki.
145. Gruppo Trasporto Autonomo składał się z 604. i 610. Squadriglia.
604. Squadriglia powstała na lotnisku Rzym-Urbe 9 czerwca 1940 z sześciu eks-cywilnych SM.75, dwa dni później przeleciała do Bengazi. 610. Sq. powstała w Bengazi z ośmiu SM.75 przekazanych przez cywilne linie lotnicze Ala Littoria. Obie eskadry scalono w Gruppo S.A.S. (Servizi Aerei Speciali) podległy lotnictwu Libii. Na tamtą chwilę była to jedyna jednostka transportowa z załogami doświadczonymi w lotach nad pustynią. Załogi w większości wywodziły się z lotnictwa cywilnego.
604. Sq. rozpoczęła wojnę od lotów transportowych na linii Trypolis-Tobruk, 22 czerwca dowiozła uzupełnienia dla włoskich wojsk w Bir el Gobi, operując wówczas z lotniska Tobruk T2. Inne maszyny kursowały między Bengazi i Rodos. 9 lipca jednostkę zasiliły kolejne trzy SM.75, przeniesione z 602. Sq. na lotnisko w Bengazi. Wcześniej, 7 lipca, dywizjon otrzymał trzy czterosilnikowe SM.74, od sierpnia do stycznia 1941 r. pomagały one zaopatrywać garnizony fortu Giarabub i w oazie Cufra. SM.74 zabierał przy tym dwukrotnie większy ładunek niż SM.75. We wrześniu Savoie Gruppo ewakuowały cywilów z Bengazi do Katanii, czasem używając lotniska w Tamet.
Kiedy jednostki operujące na bombowcach SM.81 zostały zmuszone do odwrotu przez pół Libii, wiele z nich zostało rozwiązanych, a nadające się do służby maszyny przekazano do 145. Gruppo T. Dywizjon został najaktywniejszą jednostką transportową operującą w Libii, ewakuując personel i cywili z Cyrenajki do Trypolitanii, a stamtąd na Sycylię. Do 31 stycznia 1941 maszyny dywizjonu wylatały 3,200 godzin, przewożąc 11.600 ludzi i 1.140 t materiałów nad Cyrenajką i na oraz z Sycylii. Pięć SM.81S (wersja sanitarna) przewiozło 587 rannych z Sidi Barrani, Bardii, i Tobruku. 5 lutego ostatni samolot jednostki przeleciał z Bengazi do Castel Benito. 604. Sq. przeniesiono wówczas do Fontanarossa i Gerbini.