Wyczyn sierżanta Turchi
Lotnisko polowe Regia Aeronautica w Libii, styczeń 1941 r. Na chwilę powracamy do książki M. Mattioli – 53. Stormo z serii Aviation Elite Units wyd. Osprey. Trwa brytyjska operacja „Compass”, jednostki włoskiego lotnictwa są przeganiane z lotniska na lotnisko, co gorsza, skończył się okres względnej równowagi technologicznej, z Wielkiej Brytanii napływają „Hurricane’y”. Włoskie jednostki myśliwskie nadal walczą na dwupłatach, ale odgryzają się jak mogą.
Pierwszym dużym starciem w 1941 r. dla 151. Gruppo było to z 23 stycznia, gdy Serg. Magg. Ezio Masenti 368. Sq. zgłosił strącenie w płomieniach „Blenheima”. Dwa dni później około południa lotnisko Maraua zostało zbombardowane przez osiem „Blenheimów” IV z No 55. Sqn. Napastników przechwycił pojedynczy CR.42 z 367. Sq. pilotowany przez Serg. Stefano Fiore. Fiat został trafiony ogniem obronnym bombowców. W międzyczasie M.llo Giovanni Accorsi z 366. Sq. zgłosił strącenie samotnego rozpoznawczego „Blenheima”.
Wczesnym popołudniem 26 stycznia dwa „Hurricane’y” I z No 274. Sqn., pilotowane przez Flg Offs „Imshi” Mason i T. L. „Pat” Patterson, zaatakowały 10 CR.42 z 151. Gruppo (siedem z 368. Sq. i trzy z 366. Sq.), które ostrzeliwały australijskie wojska na południowy-wschód od Derny. W starciu z 368. Sq. „Hurricane” I (P3722) Masona został trafiony przez Serg. Magg. Annibale Ricotti i zmuszony do lądowania awaryjnego. Wcześniej jednak Brytyjczyk strącił Fiaty S. Ten. Alfonso Nuti oraz M.llo. Guido Paparatti, obaj włoscy piloci zginęli. Ten. Giuseppe Zuffi zgłosił drugiego „Hurricane’a” I jako prawdopodobnie strącony.
30 stycznia pojedynczy CR.42 (M.M.6255) pilotowany przez Serg. Mario Turchi z 368. Sq. został poderwany z Benina na przechwycenie dwóch „Hurricane’ów” I z No 274. Sqn., które ponownie pilotowali Mason i Patterson. Po długiej i dzielnej walce, Turchi zdołał uszkodzić oba wrogie myśliwce (P3722 i P3765). Mason odniósł lekką ranę, a Patterson został ciężko raniony. Fiat Turchiego także odniósł uszkodzenia, ale Włoch zdołał wylądować awaryjnie w Benina. Za tę akcję pilot otrzymał Srebrny Medal Waleczności Wojskowej.
Następnego dnia sześć CR.42 z 151. Gruppo (jeden z 367. Sq. i pięć z 368. Sq.) ostrzeliwały brytyjskie pojazdy w pobliżu Mechili. Capitano Bruno Locatelli, dowódca 368. Sq., został strącony przez obronę przeciwlotniczą, gdy przelatywał nad przeciwnikiem ostrzeliwując go. Locatelli dostał się do niewoli.
1 lutego osiem CR.42 z 151. Gruppo (sześć z 366. Sq. i dwa z 368. Sq.) zaatakowało dwa „Hurricane’y” I z No 73. Sqn., które pilotowali Sgts Marshall i Wills. Było około 17.30, a Brytyjczycy ostrzeliwali włoską kolumnę w pobliżu Cyrene (Cyrena). Podczas pojedynku strącenia zgłosili Sgt W. C. Wills (lecący na V7544/TP-S) i Cap. Bernardino Serafini. Serafini ponadto uważał, że wraz z Serg. Magg. Dino Carta, uszkodził drugi z wrogich myśliwców. W rzeczywistości żadna ze stron nie poniosła strat, jedynie CR.42 pilotowany przez Serg. Rosario Di Carlo wyczerpał paliwo i lądował awaryjnie.