157. Gruppo i kampania francuska
157.
Gruppo C.T. został dołączony do 53. Stormo tylko na krótki okres czasu.
Z dniem 11 września 1940 r. dywizjon zastąpił w strukturach pułku 151.
Gruppo i był jego częścią do lutego 1941 r., gdy zyskał status
samodzielnego.
Powstały 1
kwietnia 1940 r. na lotnisku Turyn Caselle i dowodzony przez Ten. Col.
Osvaldo Baldi, składał się z 384., 385. i 386. Squadriglie. 10 maja
Gruppo przebazował się do Trapani na Sycylii, gdzie rozpoczął szkolenie
operacyjne latając na Fiatach CR.42. Po wejściu do wojny Włoch mający 19
CR.42 dywizjon został do dnia 25 czerwca włączony w skład 1. Stormo. Z
dniem 8. tm dowodzenie Gruppo objął Magg. Guido Nobili. Eskadrami
dowodzili: Cap. Mario Frulla (384. Sq.), Aldo Li Greci (385. Sq.) i
Gustavo Garretto (386. Sq.).
Myśliwce wykonywały loty eskortowe
przy bombowcach, nadzorowały konwoje morskie i broniły własnej
przestrzeni powietrznej. 13 czerwca doszło do pierwszego starcia z
wrogiem, gdy 15 CR.42 z 1. Stormo eskortowało 33 SM.79 (14 z 30. i 19 z
36. Stormo) podczas ataku na francuskie lotniska w rejonie Tunisu. Trzy
myśliwce MS.406 (prawdopodobnie z GC I/9) próbowały przechwycić
bombowce, ale piloci 157. Gruppo zdołali pokrzyżować im ten zamiar. Dwa
Morane-Saulnier zostały uszkodzone, a jeden z nich był widziany jak
oddala się ciągnąc za sobą smugę dymu. Magg. Nobili, S. Ten. „Gigi”
Caneppele i Serg. Teresio Martinoli (obaj z 384. Sq.), wszyscy zgłosili
ostrzelanie wrogiego myśliwca. Z nieznanych przyczyn stracono CR.42
pilotowane przez S. Ten. Angelo Carminati i Serg. Fausto Fiorani. (Jak
pisałem w artykule „Cel: Bizerta” w Militariach historia to miała
następujący przebieg: Około 8.35, kiedy myśliwce kierowały się w stronę
Tunisu, S.Ten. Angelo Carminati nagle poczuł się źle, jego maszyna
zderzyła się z „Falco” Serg. Fausto Fiorani i oba spadły z wysokości
6000 m do morza. Trzej inni piloci poszukiwali wraków, po czym zawrócili
na Pantellerię.)
O 13.05 22 czerwca 17 bombowców Martin 167F z
GB I/62., II/62. i I/63. zrzuciło 150 bomb na lotnisko w Trapani,
zabijając 20 ludzi i raniąc 40. Tuzin CR.42 z 157. Gruppo (po cztery z
każdej eskadry) poderwano o 13.10 w celu przechwycenia przeciwnika, choć
tylko dwa z Fiatów zdołały dogonić przeciwnika. Sierżanci Gullà z 386.
Sq. i Morana z 384. Sq. zaatakowali dwa bombowce, zgłaszając jeden z
nich jako ciężko uszkodzony. Fiaty powróciły na lotnisko o 14.35.
25 sierpnia 386. Sq. została przebazowana na lotnisko Comiso, by stąd
operować przeciwko Malcie. 22 października 157. Gruppo otrzymał
pierwszego z 36 Macchi C.200, przekazanych przez 150. Gruppo wyruszający
do Albanii.
Po dezaktywacji 53. Stormo 25 lutego 1941 r.,
157. Gruppo wyruszył na lotnisko Ciampino Sud, by wejść w struktury 52.
Stormo. Wówczas dywizjon składał się tylko z 384. i 357. Sq., ta druga
eskadra wcześniej operowała w ramach 22. Gruppo C.T. W tym samym czasie
385. przeniosła się na lotnisko Sarzana (także pozostając w strukturach
52. Stormo), a 386. Sq. dołączyła do 21. Gruppo na lotnisku Capodichino
k. Neapolu.