Taran nad Salonikami
Wesprzyj autora za pośrednictwem portalu Patronite: https://patronite.pl/WojnaMussoliniego
—————————————————————-
Zbliża się chwila premiery książki „Land campaign in East Africa 1940-1941. War of Mussolini vol 1” (ok. 400 stron, kilkadziesiąt zdjęć i 20 kolorowych map) w cenie za e-book ok. 50 zł. Zapraszam do zapisania się do listy chętnych, a w dniu premiery otrzymasz o tym informację (piszemy na marek.sobski@interia.eu, PW lub w komentarzach). Gorąco polecam!
2 listopada: Znaczna poprawa pogody przekonała dowództwo włoskiego lotnictwa do przeprowadzenia licznych akcji wzdłuż linii frontu, ataku na umocnienia wroga w rejonie Kastoria, linii komunikacyjnych w Breznica, Smerdes i Biobista, gdzie włoski samolot rozpoznawczy wykrył koncentrację wojsk greckich. Pierwsze startowały SM.79 z 254. Sq, i 255. Sq./105° Gruppo B.T. z Tirany, które już w locie podzieliły się na trzy małe sekcje (brak danych, ile dokładnie bombowców zaangażowano, ale z kontekstu wychodzi mi, że 6). Gwałtowna i celna reakcja artylerii przeciwlotniczej, po której bombowce przechwyciły myśliwce. Uszkodzonych zostało kilka Savoi, ciężko zwłaszcza jeden z bombowców, który oberwał ogniem z ziemi i od myśliwców, tak, że musiał lądować awaryjnie w Devoli; śmiertelnie ranny został strzelec 1.Av Giocondo Di Stasio.
Późnym rankiem kilka SM.81 z 39° Gruppo/38° Stormo B.T. atakowało cele w Doliana, a w ślad za nimi leciały jeszcze 3 SM.81 z 40° Gruppo B.T. Ta trójka miała pecha, gdy bombowiec z 202. Sq. został trafiony z ziemi i przez interweniujący myśliwiec i z pułapu 900 m spadł na ziemię. Zginęła cała załoga: pilot s. ten. Francesco Ruggero, drugi pilot serg. magg. Giuseppe Colucci, mechanik 1.Av Nicola Marotta, strzelec 1.Av Attilio Saccenti, radiooperator 1. Av Giuseppe De Felice oraz mechanik av. scelto Decino Laureti.
Także jednostki z Apulii atakowały cele w Grecji, w tym SM.81 z 37° Stormo B.T., startujące z Lecce, oraz debiutujące na tym froncie 5 Ju 87 R2 z 96° Gruppo Aut. B.a.T., także z Lecce. Bombowcom nurkującym towarzyszyło kilka sekcji wodnosamolotów Cant Z.506B z 35° Stormo B.M. z Brindisi. Ju 87 za cel miały Janinę, a tuż po nich ten sam cel atakowało 10 Cantów Z.1007bis z 47° Stormo B.T. z Grottaglie, a kolejnych 9 Z.1007bis uderzyło na Larissę. W tym samym czasie 10 Fiatów BR.20M z 106° Gruppo/37° Stormo B.T. atakowało Patras.
Z lotniska Janina tuż po bombardowaniu poderwano trzy PZL.24 z 21. Mira, które prowadził hiposminagos John Sakellarious (błędny zapis imienia niewykluczony). Do starcia z włoskimi maszynami doszło nad górami Mitsikeli. Zestrzelony przez strzelców z pokładów włoskich bombowców został Sakellarious, który zginął w zderzeniu jego maszyny z ziemią. Według greckich raportów pilot miał przedtem zestrzelić dwa z włoskich bombowców, ale nic podobnego nie miało miejsca.
Po południu kolejnych 10 Cant Z.1007bis z 50° Gruppo Aut. B.T., startujących z Brindisi, kierowało się nad Saloniki. Tam myśliwce 22. Mira (PZL.24) natychmiast zaatakowały Włochów, prowokując wcześniejszy niż planowany zrzut bomb. Hisopminagos (por.) Marinos Mitraleksis, wystrzeliwszy cały zapas amunicji, skierował się w stronę jednego z bombowców i własnym śmigłem próbował uszkodzić ogon i stery Canta. Był to bombowiec M.M.22381, który stracił stabilność i spadł na ziemię w rejonie Langada, powodując śmierć pilota s. ten. Beniamino Paqualotto, natomiast skacząc ze spadochronem uratowali się: drugi pilot m.llo Garibaldo Brussolo, mechanik 1.Av Desiderio Pettinuzzo, strzelec 1.Av Mario Cappellari, radiooperator Av. scelto Bruno Trezzolani. Grecki pilot, pomimo uszkodzenia śmigła, wylądował w pobliżu Canta i wraz z kilkoma lokalnymi mieszkańcami udzielił pomocy członkom załogi rozbitej maszyny. W międzyczasie episminias (sierż.) Epamininda Dagoulas twierdził, że zestrzelił bombowiec, który spadł k. Verria. Inny Cant, M.M.22152, pilotowany przez Omero Matteuzzi, musiał lądować awaryjnie k. Naussa, choć Grecy chcieli wierzyć, że w pobliżu widzieli także kolejny włoski bombowiec na ziemi. Jeden z bombowców 211. Squadriglia powrócił do Brindisi uszkodzony mając na pokładzie śmiertelnie rannego strzelca Av. scelto Antonio Aicardi. Najprawdopodobniej wynikiem tego starcia było uszkodzenie PZL.24, którego pilot sminagos (kpt.) John Kyriazes (pewnie jednak jakiś Joannis lub podobne imię), również ranny, musiał lądować awaryjnie. Greccy piloci ogłosili „pogrom” Włochów, ale faktyczne straty Regia Aeronautica to dwa bombowce o podanych rejestracjach wojskowych (numery M.M.) i wspomniana uszkodzona maszyna z 211. Sq. i nic poza tym. (dziwi brak eskorty…)
Dotychczasowy bilans:
Regia Aeronautica vs. Grecy: 5-3; w tym Regia Aeronautica vs. PZL-e 1-2
Regia Aeronautica vs. RAF: 0-1
*uwzględniam tylko i wyłącznie straty w starciach powietrznych oraz na ziemi na skutek działania lotnictwa, bez wypadków i sukcesów obrony plot. (chyba, że przy współudziale myśliwców)
—————————————————————-
Zapraszam na anglojęzyczny profil promujący książki mojego autorstwa: https://www.facebook.com/War-of-Mussolini-books-by-Marek-Sobski-100807141516911
Zapraszam do zakupu książki mojego autorstwa: „Betasom. Włoska broń podwodna w bitwie o Atlantyk (1940-1945)” w nowej cenie 45 zł. Kontakt przez fan page lub e-mail: marek.sobski@interia.eu
Ponadto książka dostępna na Allegro i w księgarniach:
https://allegrolokalnie.pl/oferta/betasom-wloska-bron-podwodna-w-bitwie-o-atlantyk
https://odk.pl/betasom-wloska-bron-podwodna-w-bitwie-o-atlantyk-1940-1945-,42169.html