Dobry dzień Maurizia Nicolisa di Robilanta
Wesprzyj autora za pośrednictwem portalu Patronite: https://patronite.pl/WojnaMussoliniego
—————————————————————-
Noc 14/15 listopada: Nalot Wellingtonów IC z 70. Sqn na rafinerię w Bari. Pomimo intensywnego ostrzału artylerii przeciwlotniczej bombowce RAF powróciły bez strat.
15 listopada: Fiaty G.50 z 24° Gruppo Aut. C.T. eskortowały 5 SM.79 z 105° Gruppo/46° Stormo B.T., gdy w rejonie albańskiego miasta Billisht napotkano myśliwce PZL 24 z 22. Mira. Grecy bez chwili zawahania zaatakowali Savoie, które zostały uszkodzone. Ciężkich obrażeń doznał zwłaszcza bombowiec z 255. Squadriglia, gdzie ranny został strzelec 1. Av. Corsino, a zginął mechanik m.llo Ascanio Ascani. Najagresywniejszy był espiminias (sierż.) Panayotes Argyropoulos, który w wyniku uszkodzeń musiał lądować awaryjnie na lotnisku Koritza (kontrolowanym przez Włochów, więc zapisuję zwycięstwo). Efektem starcia było skreślenie ze stanu jednego SM.79, dwa oddane do naprawy w jednostce i trzeci odesłany na dłuższą naprawę. Fiaty G.50 z 355. Sq., które prowadził cap. Ettore Foschini, ruszyły na pomoc Savoiom, ale zdołały zgłosić tylko prawdopodobne zestrzelenie jednego PZL.
Około 14.00 trzy Bristol Blenheimy IF z 30. Sqn nadleciały niespodziewanie z północnego-wschodu nad Koritza. Natychmiast przechwyciły je 3 Fiaty CR.42 i 3 Fiaty G.50 z 393. Sq./160° Gruppo Aut. C.T. Sierżanci Walter Ratticchieri i Domenico Tufano zgłosili zestrzelenie dwóch bombowców. W rzeczywistości RAF stracił tylko L1120, pilotowany przez Sgt E. B. Child, który rozbił się na ziemi, a śmierć ponieśli Sgt J. D. Steward i Cpl. D. Stott.
Inny Fiat CR.42 z 393. Sq., pilotowany przez s. ten. Maurizo Nicolis di Robilant, który eskortował rozpoznawczy Ro.37 z 72° Gruppo O.A., starł się z 4 Fairey Battle z 33. Mira, które zjawiły się nad Koritza. Włoch nie tylko zdołał obronić rozpoznawczy Romeo, ale także zadać Grekom ciężkie straty. Zestrzelony został Battle episminias Frangoulis Arnidis (załoga zginęła). Ciężko uszkodzony do bazy wracał kolejny Battle, na którego pokładzie ciężko ranny w nogę został obserwator anthyposminagos (ppor.) Aristofanes Papas.
Fiaty G.50 z 354. Sq./24° Gruppo Aut. C.T., wzmocnione przez kilka kolejnych z 154° Gruppo Aut. C.T., dostrzegły i zaatakowały dwie pary PZL 24. Cap. Giuseppe Scarpetta wystrzelił celną serię, po której widział jak grecki myśliwiec rozrywa się w powietrzu. Szczątki wrogiego myśliwca uszkodziły ogonową część Fiata, który z pewnymi problemami powrócił do Berat (dopisuję +1? w nawiasie, bo brak pewnych danych o greckiej maszynie – jednostka, pilot etc.).
Nad Missolonghi (Missolungi) został pomyłkowo zestrzelony przez grecką artylerię plot. Potez 63, zginął obserwator ppor. Spyrydion Kowatzis.
Dotychczasowy bilans:
Regia Aeronautica vs. Grecy: 12-9; w tym Regia Aeronautica vs. PZL-e 6 (+1?) -6 (+1?)
Regia Aeronautica vs. RAF: 5-5
*uwzględniam tylko i wyłącznie straty w starciach powietrznych oraz na ziemi na skutek działania lotnictwa, bez wypadków i sukcesów obrony plot. (chyba, że przy współudziale myśliwców)
—————————————————————-
Zapraszam na anglojęzyczny profil promujący książki mojego autorstwa: https://www.facebook.com/War-of-Mussolini-books-by-Marek-Sobski-100807141516911
Zapraszam do zakupu książki mojego autorstwa: „Betasom. Włoska broń podwodna w bitwie o Atlantyk (1940-1945)” w nowej cenie 45 zł. Kontakt przez fan page lub e-mail: marek.sobski@interia.eu
Ponadto książka dostępna na Allegro i w księgarniach:
https://allegrolokalnie.pl/oferta/betasom-wloska-bron-podwodna-w-bitwie-o-atlantyk
https://odk.pl/betasom-wloska-bron-podwodna-w-bitwie-o-atlantyk-1940-1945-,42169.html