Włosi wycofują swoje eskadry do Albanii
Wesprzyj autora za pośrednictwem portalu Patronite: https://patronite.pl/WojnaMussoliniego
————————————
21 listopada 1940: 30. Sqn RAF stracił Blenheima L1166, który powracając z lotu rozpoznawczego trafił na fatalną pogodę i musiał lądować awaryjnie w rejonie Zagora. Trzy greckie Hs 126 z 3. Mira ostrzeliwały wycofujących się żołnierzy włoskich w rejonie Pogradec.
Serg. Dorvà Bellucci, pilot 154° Gruppo C.T., zgłosił atak na dwa Gladiatory i prawdopodobne zestrzelenie jednego z nich. Nie ma śladu po takim zdarzeniu w dokumentach 80. Sqn, ale nie można wykluczyć, że chodziło o maszynę grecką.
22 listopada: Fiaty CR.42 z 160° Gruppo C.T. eskortowały SM.79 z 46° Stormo B.T., staczając krótkie, nierozstrzygnięte starcie z przeciwnikiem. Na lotnisku Koritza żołnierze greccy zdobyli SM.73 z 607. Squadriglia Trasporti, „606-7” (ex-cywilny I-LODI), który z powodu awarii silników nie był zdatny do lotu. Stało się to, gdy pilot s.ten. Francesco Martinelli lądował awaryjnie w tak dramatycznych okoliczności, że zderzył się z trzema zaparkowanymi na lotnisku CR.42.
Nad Koritzą włoskie myśliwce zestrzeliły niezidentyfikowany samolot, z całą pewnością chodziło o Hs 126 z 3. Mira, którego pilot, hiposminagos (por.) Demetrius Sideris, stracił życie.
Włoskie jednostki lotnicze w obliczu greckiej kontrofensywy musiały porzucić wysunięte lotniska na terenie Grecji i wycofać się do baz w Albanii. Z Koritza dowództwo 393. Sq. przeniosło się do Devoli, a 394. Sq. osiągnęła Berat, wraz z eskadrami 154° Gruppo C.T. Z tej bazy 363. Sq. przeleciała do Valony, gdzie wzmocniła broniącą jej przestrzeni powietrznej 364. Sq., tamże z Tirany przeniosło się także dowództwo (tzw. klucz dowodzenia) 365. Sq. z 150° Gruppo C.T., stacjonujące dotąd w Agirocastro. Jeszcze jakich czas w Agirocastro pozostawała tylko 120. Sq. O.A., ale i ona w grudniu wycofała się do Valony. Ponadto 38° i 104° Gruppo/46° Stormo B.T. podzieliły swoje siły pomiędzy Valoną i Tiraną.
23 listopada: Do Trikkala przybyły Gladiatory II z Flight A (80. Sqn), prowadzone przez F/Lt E.G. „Tap” Jonesa. Z Egiptu przybyły także nowe Bristol Blenhaimy I z 211. Sqn, dowodzone przez S/Ldr J.R. Gordon-Finlayson, które wzmocniły 84. Sqn w Menidi. Obecność RAF w Grecji stała się większa niż kiedykolwiek. Zamiarem tego wzmocnienia sił było zdobycie panowania w powietrzu na tym froncie. To z kolei wymusiło dalsze wzmocnienie sił Aeronautica dell’Albania i 4. Squadra Aerea z Apulii.
Sześć Blenheimów z 84. Sqn poleciało nad Valonę, gdzie przechwyciły je trzy Fiaty G.50 z 154° Gruppo C.T., które brytyjskie załogi rozpoznały jako MC.200 i Bf 109. F/O J. F. Evans uciekł na wyższy pułap pozbywając się wpierw alarmowo swojego ładunku bomb, uczynił to pospiesznie, ale nad celem, meldując potem nawet trafienie włoskiego bombowca. F/Lt R.A. Towgood uniknął ataku trzech Włochów, meldując nawet, że jego strzelec zestrzelił jeden z Fiatów. Natomiast piloci G.50 zgłosili jedno pewne zestrzelenie. Z obu stron były to bezpodstawne roszczenia.
Dotychczasowy bilans:
Regia Aeronautica vs. Grecy: 16-13; w tym Regia Aeronautica vs. PZL-e 11 (+1?) -8 (+2?)
Regia Aeronautica vs. RAF: 5-9
*uwzględniam tylko i wyłącznie straty w starciach powietrznych oraz na ziemi na skutek działania lotnictwa, bez wypadków i sukcesów obrony plot. (chyba, że przy współudziale myśliwców)
—————————————————
Zapraszam na anglojęzyczny profil promujący książki mojego autorstwa: https://www.facebook.com/War-of-Mussolini-books-by-Marek-Sobski-100807141516911
Zapraszam do zakupu książki mojego autorstwa: „Betasom. Włoska broń podwodna w bitwie o Atlantyk (1940-1945)” w nowej cenie 40 zł. Kontakt przez fan page lub e-mail: marek.sobski@interia.eu
Ponadto książka dostępna na Allegro i w księgarniach:
https://allegrolokalnie.pl/…/betasom-wloska-bron-podwodna-w…
https://odk.pl/betasom-wloska-bron-podwodna-w-bitwie-o-atla…
https://www.stara-szuflada.pl/BETASOM-Wloska-bron-podwodna-…