Polowanie na sommergibili
Mussolini’s War series:
East Africa 1940-1941: https://www.amazon.com/dp/B08PC7FYMV
Barbarossa 1941-1942: https://www.amazon.com/dp/B09GPYLYXC
O 16.20 14 września 1942 „Alabastro” (tenente di vascello Giovanni Bonadies) został zatopiony na północ od Bougie przez Sunderlanda z 202. Sqn. RAF. Dzień wcześniej okręt opuścił Cagliari i udał się na swój pierwszy rejs bojowy. Dla Włochów dopiero po wojnie stało się jasne, że wspomniany samolot zatopił wówczas idący na zachód w pozycji nawodnej włoski okręt. Wraz z „Alabastro” zginął dowódca, czterech innych oficerów oraz 39 podoficerów i marynarzy.
We wrześniu 1942 21 misji wykonało 18 sommergibili. „Velella” i „Asteria” na początku miesiąca patrolowały w pobliżu Balearów, podczas gdy „Argo” i „Alabastro” operowały wzdłuż wybrzeży północno-afrykańskich, później zmienione przez „Argento” i „Nichelio”. W połowie miesiąca na wschód od Rodos patrolował „Sirena”. „Ametista” i „Nereide” od 24-go patrolowały obszar na południe od Krety. Wody krajowe dwukrotnie patrolowały okręty Typu „H”. Osiem misji transportowych dla frontu w Afryce wykonały „Atropo”, „Zoea”, „Bragadin”, „Narvalo” i „Santarosa”.
W październiku 1942 „Argento”, „Niechelio”, „Mocenigo”, „Dandolo”, „Emo” i „Brin” operowały w rejonie Balearów. W związku z akcją „Furious’a” pod koniec miesiąca wysłano w ten rejon „Corallo”, „Turchese”, „Topazio” i „Axum”. W ostatnich dniach miesiąca „Porfido”, „Nichelio”, „Asteria” i „Argo” wysłano na polowanie w rejon wyspy La Galite. Podjęto 10 misji transportowych, osiem z nich zakończyło się powodzeniem, podczas nich pięć sommergibili dostarczyło do Afryki 570,4 t materiałów.
Na początku listopada sommergibile „Granito” (tenente di vascello Leo Sposito) przewiózł do Afryki 22,4 t amunicji. 5-go osiągnął Tobruk, po wyładowaniu powrócił do bazy w Auguście 8 listopada. Jeszcze tego samego dnia ponownie wyszedł w morze, przekroczył Cieśninę Messyńską i ruszył ku algierskim wybrzeżom, gdzie jak inne okręty miał przeciwdziałać operacji „Torch”. Ostatni meldunek z „Granito” nadano o 10.15 następnego dnia. 9 listopada 1942 brytyjski okręt podwodny „Saracen” zaatakował i zatopił ten sommergibile. Miało to miejsce w pobliżu Trapani (na północny zachód od przylądka San Vito), Włosi szli w wynurzeniu do wyznaczonej strefy. O 15.44 „Saracen” wystrzelił cztery torpedy z dystansu 730 m, trzy trafiły, włoski okręt zatonął na pozycji 38°34’ N i 12°09’ E. Wraz z okrętem zginęła cała załoga: dowódca, czterech innych oficerów oraz 42 podoficerów i marynarzy.
W listopadzie poniesiono także dalsze straty. „Antonio Sciesa” został zatopiony przez samoloty USAAF. 3 listopada okręt opuścił Tarent i z 85 t amunicji popłynął do Tobruku. 6-go osiągnął punkt docelowy. Tego samego dnia przystąpiono do rozładunku, wówczas, ok. 16.00, sommergibile został zaatakowany przez samoloty i trafiony przez trzy bomby. Z załogi okrętu zginęło pięciu oficerów oraz 18 podoficerów i marynarzy, okręt opadł na dno portu. 12 listopada, w obliczu zbliżania się aliantów, jego wrak wydobyto i wysadzono w powietrze. Okręt wykonał między innymi sześć misji transportowych, w których przewiózł 369,5 ton dostaw.
„Emo” (tenente di vascello Giuseppe Franco) został zaskoczony 10 listopada na algierskich wodach. Wówczas będący w zanurzeniu włoski okręt został zaatakowany przez trawler zwalczania okrętów podwodnych „Lord Nuffield”. 7 listopada „Emo” opuścił Cagliari i skierował się do wyznaczonej strefy polowania na południe od Sardynii, a następnie na północ od Algierii. Tam „Emo” spotkał swojego pogromcę, został obrzucony bombami głębinowymi, ciężko uszkodzony i zmuszony do wynurzenia. Doszło do krótkiego, ale gwałtownego pojedynku artyleryjskiego, w którym zginęło 14 członków załogi „Emo”. Franco nie mógł uciekać, silniki były uszkodzone, wobec tego zarządził samozatopienie. Pozostałych przy życiu członków załogi wzięli do niewoli Brytyjczycy.
8 listopada 1942 doszło do zderzenia dwóch zanurzonych okrętów podwodnych! Do zdarzenia doszło w pobliżu przylądek Bougaroni. Były to „Diaspro” i „Alagi”. Oba okręty zajmowały właśnie swoje pozycje w wyznaczonym im sektorze polowania. „Diaspro” nie został poważnie uszkodzony, „Alagi” odniósł poważne uszkodzenia kiosku i zawrócił do Neapolu. W grudniu okręt ponownie był już w morzu.
Książka Betasom do odwołania dostępna za jedyne 22,5 zł + koszty wysyłki: https://allegrolokalnie.pl/…/betasom-wloska-bron…
Wspomóż autora za pośrednictwem Patronite:
https://patronite.pl/WojnaMussoliniego