Cisza przed burzą
Ważne: trwają zapisy na polskojęzyczną wersję książki o kampanii w Afryce Wschodniej 1940-1941. Prognozowana cena 70-80 zł (ok. 470 stron licząc ze zdjęciami i mapami) (nie pobieram przedpłat). Proszę o informację w komentarzu pod zdjęciem na PW lub na marek.sobski@interia.eu Więcej informacji: http://wojna-mussoliniego.pl/?p=6860
——————————————-
Mussolini’s War series:
East Africa 1940-1941: https://www.amazon.com/dp/B08PC7FYMV
Barbarossa 1941-1942: https://www.amazon.com/dp/B09GPYLYXC
France 1940: https://www.amazon.com/dp/B09ZV5QS3P
——————————————–
Seria Wojna Mussoliniego:
Betasom 1940-1945: https://allegrolokalnie.pl/…/betasom-wloska-bron… oraz liczne księgarnie
Afryka Wschodnia 1940-1941: wydanie w drugiej połowie 2022 roku
——————————————–
23 marca 1943 roku, 6,5 Mm w namiarze 205° od latarni morskiej San Vito (Zatoka Tarencka), utracono okręt podwodny „Delfino”. Okręt zderzył się z pilotem portowym, gdy znajdował się na „drodze bezpieczeństwa” (wł. rotta di sicurezza) i kierował się ku Auguście. O 13.15., prawdopodobnie w wyniku awarii steru sommergibile, „Delfino” wykonał gwałtowny i niekontrolowany zwrot, przeciął drogę pilota, a ten uderzył w rufę okrętu. „Delfino” zatonął gwałtownie w ciągu paru minut. Wraz z okrętem na dno poszedł główny mechanik capitano del Genio Navale Giuseppe Serafica oraz 27 podoficerów i marynarzy.
Pogarszająca się sytuacja na froncie tunezyjskim miała wpływ także na zmniejszenie aktywności sommergibili, które w marcu przeprowadziły zaledwie 10 misji (wykonało je tyleż okrętów). „Brin”, „Mocenigo” i „Dandolo” były rozlokowane wzdłuż algierskiego wybrzeża. Następnie zmieniły je „Gorgo” i „Nichelio”. „Aradam” i „Ascianghi” były aktywne w Zatoce Syrta. Nocą 2 lutego „Ascianghi” wystrzelił trzy torpedy w stronę wrogiego konwoju, następnie musiał przerwać kontakt, by ujść przed kontratakiem jednostek eskorty. Następnie miejsce tych dwóch okrętów zajęły „Sirena” i „Topazio”. Jedyną misję w wschodniej części Morza Śródziemnego, na wschód od Cypru, przeprowadził „Beilul”.
10 kwietnia miał miejsce nalot 84 „Liberatorów” na La Maddalenę na Sardynii. W wyniku ataku zatonął krążownik „Trieste” (w listopadzie 1942 r. został uszkodzony przez okręt podwodny „Utmost”, przebywał w remoncie). Utracono także kutry torpedowe MAS 501 i 503. Ciężko uszkodzony został krążownik „Gorizia”, uszkodzono też sommergibile „Mocenigo”. Jeden członek załogi okrętu podwodnego zginął, a dwóch zostało ciężko rannych. Przez kilka dni naprawy odbywały się w Castellamare di Stabia, a następnie okręt przeszedł do Cagliari.
W Tunezji trwały zdecydowane postępy wojsk alianckich, walki na froncie afrykańskim miały się ku końcowi. W kwietniu 1943 r. ponownie mało aktywne były sommergibili. Siedemnaście misji wykonało tyleż okrętów. Nie poniesiono strat, nie odnotowano też sukcesów. „Nichelio”, „Gorgo”, „Axum”, „Velella” i „Accaio” patrolowały pomiędzy przylądkiem Cap de Fer (Ras El Hadid) i równoleżnikiem biegnącym w rejonie Majorki. W połowie miesiąca znajdowały się tam zaś „Argo”, „Velella” „Dandolo” i „Topazio”. W podobnym okresie w dyspozycji do zadań obronnych oczekiwały w pobliżu Oristano na Sardynii „Brin”, „Platino”, „Argento” i „Giada”. „Corridoni” i „Menotti” przewiozły amunicję i inne materiały na Lampedusę. Z powodu złych warunków meteorologicznych „Volframio” przerwał swoją misję transportową, podczas której miał też wysadzić komandosów na algierskim wybrzeżu.
W maju 1943 r. utracono sommergibile „Gorgo” (capitano di corvetta Innocenzo Ragusa). Okręt zaginął bez śladu podczas marszu do wyznaczonej strefy na północ od Przylądka Carbon. Okoliczności jego utraty nie są znane. 14 maja o 22.00 opuścił Cagliari. Prawdopodobnie to „Gorgo” podjął próbę ataku na amerykański konwój GUS-7A 21 maja. Wówczas to, po godzinie 17.00, niszczyciel USS „Nields” został zaalarmowany przez brytyjski samolot rozpoznawczy o przebywającym w okolicy konwoju zagrożeniu. Amerykanie wykryli okręt, o 17.41 zrzucili czwartą i ostatnią salwę bomb, po czym zaobserwowali plamy ropy na powierzchni wody. Jest więc prawdopodobnym, że taki był koniec kapitana Ragusy, czterech innych oficerów oraz 42 podoficerów i marynarzy.
O 14.45 13 maja 1943 utracono „Mocenigo”, który zatonął w porcie Cagliari w wyniku bombardowania lotniczego przeprowadzonego przez USAAF. Trafiony kilkoma bombami okręt poszedł na dno, zginęło pięciu członków jego załogi.
Także w maju 1943 r. bardzo mało aktywne były sommergibili. „Topazio”, „Dandolo”, „Gorgo” i „Nichelio” operowały na zachód od Sardynii. „Onice” i „Ametista” wykonywały rejsy wymierzone w ruch w Zatoce Syrta. Cztery przestarzałe okręty Typu H wykonały 12 rejsów na zwalczanie wrogich okrętów podwodnych i zwiadowczych w Zatoce Liguryjskiej.
5 czerwca przyniósł ciężki nalot RAF na La Spezie. Uszkodzony został m.in. pancernik „Vittorio Veneto”, który musiał być odprowadzony do Genui. Port był bowiem tak zniszczony, że nie było warunków do wykonania napraw. Bomby trafiły też pancerniki „Littorio” i „Roma”. W wyniku tego nalotu zatonął, trafiony pojedynczą bombą, sommergibile „H.8”, którego wrak wydobyto i używano jako pontonu do ładowania energii elektrycznej.
W czerwcu 1943 r. działalność sommergibili była ograniczona do Morza Sardyńskiego, wybrzeża algierskiego i Zatoki Syrta. Na zachodzie akwenu operowały początkowo „Brin” i „Alagi”, następnie „Argo” i „Acciaio”, a od 20-go także „Bronzo”, „Platino” i „Argento”. „Brin” i „Argo” bezskutecznie atakowały konwoje, odpowiednio w okolicy Przylądka Carbon i Zatoce Philippeville. „Galatea” i „Beilul” patrolowały w Zatoce Syrta. „Atropo” i „Sirena” wykonały ostatnie misje przewozu materiałów w historii Regia Marina, okręty przewiozły 49,6 t materiałów na Lampedusę.
Wspomóż autora za pośrednictwem Patronite:
https://patronite.pl/WojnaMussoliniego