12. Gruppo Assalto
Fiat CR.32 z 50. Stormo Assalto zniszczony na lotnisku El Adem, 10 grudnia 1940. Poniżej historia 12. Gruppo z tego pułku.
12. Gruppo Assalto z 50. Stormo składał się z 159. i 160. Squadriglia. Wojna zastała go w Libii na lotnisku Sorman. Wyposażenie jednostki wówczas stanowiły 24 Ca.310 z niezrealizowanego węgierskiego zamówienia. Samoloty były niewystarczające, by odegrać jakąś znaczną rolę w zbliżających się wydarzeniach, dlatego 17 czerwca 1940 przekazano je do 16. Gruppo. Od 21-go 159. Sq. zaczęła otrzymywać Ba.65 A80, a 160. Sq. CR.32 wyposażone w zaczepy na bomby.
11 czerwca siedem Ca.310 z 159. Sq. wysłano na lotnisko Tobruk T2, samoloty wykonywały ataki na cele naziemne i loty rozpoznawcze. Po południu 13-go trzy z tych samolotów wykonały pierwszy lot ofensywny Regia Aeronautica w Afryce Północnej, atakując wrogą kolumnę w rejonie Scegga. Caproni atakowały wrogie pojazdy i żołnierzy przez kilka następnych dni, ale mocno przy tym ucierpiały od ognia z ziemi, piasku i pogody. 20 lipca 159. Sq. miała siedem Ba.65, a 160. Sq. 10 CR.32 na lotnisku T2. Od 10 sierpnia 159. Sq. miała także cztery Ro.41, które dniem i nocą wykonywały loty defensywne.
Od października bazujący w Tobruku dywizjon wspierał ofensywę Grazianiego. Z końcem grudnia 1940 r. 12. Gruppo zyskał miano samodzielnego (Autonomo), a 160. Sq. otrzymała trochę CR.32 z 16. Gruppo. Od 1 stycznia Bredy i Fiaty atakowały jednostki pancerne w rejonie Sidi Banani i Sidi Rezegh. Tego dnia jednostka miała sprawne trzy z sześciu ocalałych Fiatów i trzy z czterech Bred. Do 30 stycznia żadna maszyna dywizjonu nie nadawała się do lotu. W lutym jednostkę wycofano do Bengasi, w czasie odwrotu została dodatkowo zdziesiątkowana. W ciągu ośmiu miesięcy jednostka wykonała 542 loty bojowe, tracąc z ręki nieprzyjaciela dwa Ca.310, sześć Ba.65, sześć CR.32 i jeden SM.81, oraz z innych powodów siedem Ba.65 i sześć CR.32. 28 lutego cztery Fiaty ze 160. Sq. i Breda z 159. Sq. atakowały siły lądowe aliantów na wschód od Umasi Selinas. Po tym jednostkę wycofano z linii.
Gruppo przezbrojono w szturmową wersję Fiata G.50 oraz dołączono 165. Sq. 25 grudnia 1941 12. Gruppo był jedyną jednostką szturmową w Libii, miał wówczas na stanie 35 G.50bis AS. Wspierały one obronę swoich wojsk oraz wykonywały misje eskortowe przy morskich konwojach. W sierpniu 1942 r. ponownie zyskał status autonomicznego. Na lotnisku Castel Benito Jednostka miała 18 G.50bis AS, kiedy w połowie sierpnia przekazała je do 160. Gruppo i powróciła do Włoch.
Od 20 kwietnia 1943 12. Gruppo wyposażony w MC.200 i MC.202 eskortował Ju 52 i SM.82 w niebezpiecznych lotach zaopatrzeniowych z Sycylii do Tunezji. W maju 1943 r. jednostka operowała w okolicach Sycylii, czasem razem z MC.202 z 53. Stormo. 26 czerwca 1943 12. Gruppo Assalto został rozwiązany.