Tragiczny debiut nad Adenem
Włoski samolot sanitarny strącony przez przeciwnika, maszyna wracała do Gondaru z trzema rannymi na pokładzie, jesień 1941 r., Włoska Afryka Wschodnia. Dwie krótkie historie jednostek Regia Aeronautica. Jutro chciałbym zacząć jakiś wątek morski i lotniczy. Najpewniej będą to torpedowiec „Lince” i historia 53. Stormo C.T.
4. bis Gruppo B.T. Autonomo, składał się z 14. bis i 15. bis Sq. (ciekawe, równocześnie istniał 4. Gruppo B.T., dotąd myślałem, że „bis” przypisywano tylko odtwarzanym jednostkom). Początek wojny przywitał dywizjon na etiopskim lotnisku Scenele K91, operujący na SM.81. 13 czerwca 1940 cztery z 12 jego maszyn wykonały rajd na Aden. Jeden z bombowców strąciła czwórka „Gladiatorów” z 94. Sqn. RAF, jeden obrona plot., a kolejny rozbił się w wyniku awarii technicznej. To był wyjątkowo ciężki debiut. 20 lipca pozostałe do tego czasu dziewięć maszyn rozmieszczono w Ghiniele, by stąd operowały przeciwko tzw. British Somaliland. Miesiąc później Savoie przerzucono pomiędzy Dire Daua i Sciasciamanna.
18 listopada 15. Sq. przebazowano do Dżidżiga (Giggiga), skąd wykonywała loty nocne nad Adenem. Cztery dni później 14. Sq. przesiadła się na SM.79, przekazując swoje stare SM.81 do 15. Sq. 3 grudnia dwa SM.79 przeniesiono na lotnisko Gura, by operowały w rejonie północy włoskich kolonii. Do 30 marca sytuacja dywizjonu pogorszyła się na tyle, że trzeba go było rozwiązać, a ocalałe maszyny przekazano 44 bis Gruppo.
—————————————————————-
26. Gruppo B.T. składał się z 11. i 13. Sq., wchodził w skład 9. Stormo. 10 czerwca 1940 dywizjon stacjonował w Viterbo, uzbrojony w SM.79.
W czerwcu 1940 r. Savoie jednostki dokonywały nalotów na Korsykę. W lipcu i sierpniu 11. Sq. wykonywała loty patrolowe i ataki bombowe w rejonie Balearów. Następnie Gruppo przeniesiono do Libii, tam do 18 września operował z Derny i wspierał włoski atak na Sidi Barrani. Następnie, do końca roku, przeprowadzono misje wsparcia pola walki i ataki na cele w Egipcie.
Jednostka permanentnie była osłabiona, brakowało części zamiennych, a Savoie nie były maszynami projektowanymi do celów wsparcia pola walki. W styczniu 1941 r. 26. Gruppo powrócił do Włoch (Viterbo), wiele jego SM.79 pozostało w Afryce, porzuconych z braku możliwości ich naprawy. 15 stycznia rozwiązano cały 9. Stormo.
We wrześniu 1941 r. 26. Gruppo wznowił działalność, zjawiając się na Sycylii uzbrojony w Z.1007bis, stamtąd miał działać przeciwko Malcie. Najczęściej loty nocne wykonywał pojedynczy bombowiec. Następnie dywizjon powrócił do Viterbo, gdzie przejął nowe załogi i odbył cykl szkoleniowy. W sierpniu 1942 r. powrócił na Sycylię i dalej wykonywał nocne operacje.