Koniec sommergibile „Cobalto”
Włoski okręt podwodny „Cobalto” sfotografowany z pokładu brytyjskiego niszczyciela HMS „Ithuriel”, który chwilę wcześniej go staranował, 12 sierpnia 1942.
Ten sommergibile wszedł do służby niedawno – 18 marca 1942 i dotąd wykonał ledwie jeden patrol. 11 lub 12 sierpnia ponownie wyszedł w morze, „Cobalto” (tenente di vascello Raffaele Amicarelli) miał przeciwdziałać operacji „Pedestal”. O 13.45 12-go okręt znajdował się 30 Mm na północny-wschód od La Galite. Wówczas dostrzeżono dwa pancerniki (tak w magazynie Storia Militare, wg Wikipedii była to grupa 12 niszczycieli), dystans wynosił 12-18 tys. m.
Okręt zszedł na 50 m i próbował zająć pozycję do ataku, dwu lub trzykrotnie sprawdzając swoją pozycję wychodząc na głębokość peryskopową. Około 14.00 okręt znalazł się w dogodnym położeniu, wyszedł na głębokość peryskopową i wykonywał zwrot na północ, wtem na dystansie ledwie 300 m dostrzeżono wrogi niszczyciel. Chwilę później bomby rozpoczęły zrzucać dwa niszczyciele HMS „Ithuriel” i „Pathfinder”. „Cobalto” znajdował się wówczas na zaledwie 18 m, uszkodzeniu uległ jego kiosk i stery. Pospiesznie zanurzono się na 120 m. Wówczas w wodzie znalazła się druga seria bomb przeznaczona dla Włochów.
Tym razem wyłączono z użycia jeden z silników oraz odniesiono inne uszkodzenia.
Mimo prób załogi okręt zaczął się wynurzać. Co gorsza okazało się, że włazy zostały zdeformowane i nie dało się ich szybko otworzyć. Po szamotaninie udało się w końcu odblokować właz główny i ten znajdujący się w przedniej części okrętu. Obsada działa próbowała wydostać się na pokład i podjąć walkę. „Ithuriel”, który znajdował się 300-350 m od „Cobalto”, natychmiast otworzył ogień z dział i broni maszynowej. Jeden z pocisków wyrwał sporą dziurę w kiosku, w końcu niszczyciel ruszył do taranowania. Dowódca sommergibile nakazał zatopienie okrętu i jego ewakuację. Chwilę potem doszło do zderzenia, rufa okrętu podwodnego była już mocno zanurzona, a dziób tkwił nad wodą, wówczas w prawą burtę wbił się niszczyciel.
Obie jednostki szczepiły się dość mocno, trzech ludzi z „Cobalto” skorzystało z okazji i dostało się na pokład „Ithuriela”. W drugą stronę zeskoczyło natomiast czterech Brytyjczyków. O 17.02 włoski okręt skrył się pod wodą. Załoga sommergibile dostała się do niewoli, podjął ich „Ithuriel”. Dwóch Włochów poległo w walce, byli to sottotenente di vascello Giovanni Gardella i marynarz Mario Volpe. W ryzykownej próbie przechwycenia „Cobalto” życie straciło też dwóch Brytyjczyków.