Leksykon Uzbrojenia: Caproni Ca.313
Caproni Ca.313:
Najważniejsza dla Włochów wersja, oblatywana 22 grudnia 1939. Prototyp był zmodyfikowanym Ca.310 z zabudowanym silnikiem Isotta-Fraschini Asso 120 IRCC40, dodano też mocniejsze uzbrojenie. Pierwszą odmianą seryjną był Ca.313RPB.1 od „Ricognizione, Pattugliamento, Bombardamento” (rozpoznanie, patrolowanie, bombardowanie). Wszystkich wersji Ca.313 wyprodukowano w sumie 271 sztuk.
Wejście Włoch do wojny przeszkodziło dostawie maszyn do Wielkiej Brytanii (mimo iż jeszcze w marcu 1940 zyskało niemiecką aprobatę!) (oznaczenie – Ca.313B), Francja (Ca.313F) otrzymała zaś ledwie 5 egzemplarzy. Pozostałe zaś trafiły do Regia Aeronautica. Ca.313S trafiły do Szwecji, pierwszy z nich w listopadzie 1940. Do początku 1941 roku Szwedzi otrzymali 84 maszyny tego typu. Przy okazji lotu z Włoch do Szwecji wyszły na jaw mankamenty nękające wszystkie Ca.313 i Ca.314 – awarie silników i instalacji, dwie maszyny uległy katastrofie, kilka innych lądowało przymusowo. Wadą Ca.311 był błąd konstrukcyjny, wskutek którego przewody paliwowe umieszczono tuż przy rurach wydechowych silników, toteż najmniejszy wyciek paliwa powodował pożar w powietrzu.
Po zrealizowaniu szwedzkiego zamówienia Caproni rozpoczął dostawy wariantu Ca.313RPB.2 dla rodzimego lotnictwa. Dostawy wstrzymano po dostarczeniu 60 maszyn. W Regia Aeronautica Ca.313 służyły do osłony konwojów, jako samoloty torpedowe i lekkie bombowce. Samolot dobrze sprawdził się w Rosji.
Ca. 313G: W 1940 roku zainteresowanie samolotem wyraziła Luftwaffe, gdzie miał służyć do szkolenia. W 1941 roku dostarczono Niemcom trzy prototypy, w zasadzie identyczne z Ca.131RPB.2 z wyjątkiem wyposażenia i obrysu dzioba kadłuba. W 1943 roku Niemcy zamówili 905 tych maszyn. Do wstrzymania produkcji w 1944 roku Luftwaffe otrzymała tylko 16 egzemplarzy. Rozważano nawet uruchomienie licencyjnej produkcji w Rzeszy z oznaczeniem Ca.315.
Ca.313RA – („Ricognizione Aerosilurante” – rozpoznawczo-torpedowy). Drugą partię 60 samolotów zamówionych jako Ca.131RPB.2 wykonano w nowym standardzie, wkrótce przemianowanym na Ca.314. Do prób nowej konstrukcji wykorzystano 7 samolotów przebudowanych na Ca.313RPB/S, instalując im pod kadłubem zaczepy dla torpedy kal. 450 mm.
Napęd: dwa silniki Isotta-Fraschini Delta RC 35 o mocy 650 KM każdy
Prędkość maksymalna: 435 km/h
Uzbrojenie: karabiny maszynowe 12,7 mm i 7,7 mm
Udźwig bomb: 500 kg
Leksykon Uzbrojenia: Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
Zdjęcia: 11 zdjęć Caproni Ca.313