Autoblinda Fiat-Terni Tripoli
Autoblinda Fiat-Terni Tripoli, Afryka Północna, początek włoskiego udziału w wojnie.
Pod koniec 1918 r. zbudowano w zakładach w Terni lekki wóz pancerny Fiat Tipo Tripoli. Pojazd oparto na podwoziu samochodu Fiat 15ter z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 4300 cm³. Z przodu pojazdu umieszczono chłodnicę, silnik i skrzynię biegów, osłaniały je półokrągłe płyty pancerne. Przedział załogi (kierowca i dowódca-strzelec) miał kształt walca. Z tyłu pojazdu umieszczono zbiornik paliwa oraz skrzynki z amunicją i narzędziami. Połączenie opancerzenia części silnikowej i przedziału załogi było spawane, pozostałe płyty pancerne połączono śrubami.
Na początku 1919 r. do służby skierowano tuzin tych pojazdów, stanowiły one wyposażenie jednego samodzielnego szwadronu w Trypolisie (drugi szwadron posiadał samochody Lancia IZM). W 1923 r. powstał tam trzeci szwadron z samochodem typu Lanchester oraz po dwie Lancie IZM oraz Fiaty Tripoli. W 1926 r. samochody walczyły z powstańcami pod Kuffrą i Giarabub.
W latach trzydziestych samochody poddano modernizacji. Otrzymały ogumienie dostosowane do jazdy w terenie pustynnym, zamontowano otwartą wieżę (temperatura wewnątrz pojazdu przekraczała 40 stopni Celsjusza), zmieniono też uzbrojenie. Początkowo stanowił je jeden km kal. 8 mm w obracanej wieży, po modernizacji km Breda Mod. 1931 kal. 13,2 mm. Pojazdy te pozostały w służbie aż do 1940 r. Część z nich zniszczyli Brytyjczycy w pierwszych miesiącach wojny.
Zdjęcie: Autoblinda Fiat-Terni Tripoli, Afryka Północna, początek włoskiego udziału w wojnie. Pod koniec 1918 r. zbudowano w zakładach w Terni lekki wóz pancerny Fiat Tipo Tripoli. Pojazd oparto na podwoziu samochodu Fiat 15ter z czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 4300 cm³. Z przodu pojazdu umieszczono chłodnicę, silnik i skrzynię biegów, osłaniały je półokrągłe płyty pancerne. Przedział załogi (kierowca i dowódca-strzelec) miał kształt walca. Z tyłu pojazdu umieszczono zbiornik paliwa oraz skrzynki z amunicją i narzędziami. Połączenie opancerzenia części silnikowej i przedziału załogi było spawane, pozostałe płyty pancerne połączono śrubami. Na początku 1919 r. do służby skierowano tuzin tych pojazdów, stanowiły one wyposażenie jednego samodzielnego szwadronu w Trypolisie (drugi szwadron posiadał samochody Lancia IZM). W 1923 r. powstał tam trzeci szwadron z samochodem typu Lanchester oraz po dwie Lancie IZM oraz Fiaty Tripoli. W 1926 r. samochody walczyły z powstańcami pod Kuffrą i Giarabub. W latach trzydziestych samochody poddano modernizacji. Otrzymały ogumienie dostosowane do jazdy w terenie pustynnym, zamontowano otwartą wieżę (temperatura wewnątrz pojazdu przekraczała 40 stopni Celsjusza), zmieniono też uzbrojenie. Początkowo stanowił je jeden km kal. 8 mm w obracanej wieży, po modernizacji km Breda Mod. 1931 kal. 13,2 mm. Pojazdy te pozostały w służbie aż do 1940 r. Część z nich zniszczyli Brytyjczycy w pierwszych miesiącach wojny.