Kontrtorpedowiec SMS „Warasdiner”
Grzecznościowo wpis autorstwa Patryka Franiela. Z dużego pobocza mojej tematyki, ale sądzę, że warto przekazać. Dziękuję za podesłanie.
Na fotografii: austro-węgierski kontrtorpedowiec SMS „Warasdiner”.
W 1910 r. u schyłku cesarstwa Qing w Chinach zlecono budowę pojedynczego kontrtorpedowca w austro-węgierskiej stoczni Stabilimento Tecnico Triestino w Trieście. Okręt rozpoczęto 1 kwietnia 1911 r. i zwodowano 3 kwietnia 1912 r. pod nazwą „Long Tuan” (龍湍) [pol. „pędzący wodny smok.”], niemal analogiczny do serii okrętów typu „Huszár”, z tym że w wersji pierwotnej miał mieć 2 działa 76 mm, 4 x 47 mm i 2 wt 456 mm.
Jesienią 1912 r. Chińczycy wstrzymali wpłaty, w związku z czym budowę wstrzymano, a stocznia podjęła próbę odsprzedaży okrętu Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine. Udało się to dopiero po wybuchu I wojny światowej: 1 sierpnia 1914 r. kontrtorpedowiec został przeholowany do bazy morskiej w Poli (ob. Pula w Chorwacji), tam uzbrojony i wyposażony, a 28 sierpnia (faktyczne wyposażanie trwało do 10 września) wcielony do służby pod czerwono-biało-czerwoną banderą Austro-Węgier, jako SMS „Warasdiner.” Warasdiner to żołnierz z terytorialnego pułku strzelców z tzw. Pogranicza Wojskowego z Warażdynu (ob. Varaždin w Chorwacji.).
Okrętem dowodzili kolejno (wszyscy w stopniu Korvettenkapitän): do 1915 Maximilian Burstyn (ur. 1872), 1915-1917 Adolf Potočnik (1876) oraz 1917-1918 Friedrich von Wimmer (1877.).
Koniec wojny został „Warasdinera” w Poli, gdzie wraz z innymi znajdującymi się tam okrętami trafił pod włoską kontrolę. We wrześniu 1919 r. został formalnie przyznany Włochom, ci jednak nie zdecydowali się na wcielenie zużytego podczas działań wojennych, a zarazem nietypowego okrętu do służby. W pierwszej połowie lat 20. niedoszły „Long Tuan” został oddany na złom.
Wymiary: 58,39×6,26×1,85 metra.
Wyporność standardowa – 389,4 tony; pełna – 420 ton.
Zapas paliwa: 90 ton węgla.
Prędkość: 30 węzłów.
Zasięg: 1200 Mm.15 węzłów lub 500 Mm/ 28 węzłów.
Uzbrojenie: 1 x 66 mm (L/45) (1918 na podstawie pl.), 5 x 66 mm (L/30), 2 ckm (1915 + 1 na podstawie pl.), 2 wt 450 mm.
Załoga: 5 oficerów i 65 marynarzy.
Źródło załączonej fotografii: kreiser.unoforum.ru
Patryk A.R. Franiel