Klęska operacji „Pisa”
Okręt podwodny „Alagi” wychodzi w morze, 8 czerwca 1942 pewnie cała załoga wolałaby jednak spędzić na lądzie… (dalej historia torpedowca „Lince”)
15 marca 1942 „Lince” i bliźniaczy „Polluce” przeprowadziły eskortę dwóch frachtowców pomiędzy Neapolem i Trypolisem. Od połowy 1942 roku torpedowiec intensywnie operuje na szlakach pomiędzy Włochami, Libią i Wyspami Egejskimi, eskortuje jednostki włoskie i niemieckie, będąc wielokrotnie atakowanym przez samoloty startujące z Malty ponosi straty w zabitych i rannych. 26 maja „Lice” oraz niszczyciele „Turbine”, „Ugolino Vivaldi”, „Lanzerotto Malocello” i „Antoniotto Usodimare” przeprowadzają pomiędzy Neapolem i Bengazi konwój trzech statków.
8 czerwca 1942 bliźniacze torpedowce „Lince” i „Cirene” wyszły w morze z Palermo, ich zadaniem było doprowadzenie do Trypolisu nowoczesnego motorowca „Sestriere” (konwój „S”). Był to element większej operacji zaopatrzeniowej dla Afryki o kryptonimie „Pisa”. O 20.50, na wodach w pobliżu Palermo, konwój „S” połączył się z konwojem „U”, płynącym z Neapolu w ranach tej samej operacji, był to motorowiec „Vettor Pisani” w eskorcie niszczycieli „Antoniotto Usodimare” (kierujący formacją, wł. caposcorta) i „Premuda”. Wieczorem tego dnia doszło do tragedii, w pobliżu Przylądka Bon konwój zaobserwował włoski okręt podwodny „Alagi”. Jego dowódcę wyraźnie poinformowano, że w okolicy nie należy spodziewać się własnych jednostek, a wszystkie zaobserwowane cele należy bezwzględnie atakować jako wrogie. „Alagi” z pełnym przekonaniem, że atakuje Brytyjczyków odpalił torpedy. O 21.23 „Usodimare” został trafiony jedną z nich, przełamał się na pół i zatonął 72 Mm od Przylądka Bon. „Circe” i „Premuda” rozpoczęły ratowanie rozbitków, podejmując 165 ludzi z liczącej 306 marynarzy załogi pechowego niszczyciela. Reszta konwoju zawróciła do Palermo („Sestriere” 10 czerwca przemknął się do Libii).
10 sierpnia 1942 torpedowce „Lince” i „Calatafimi” oraz niemiecki niszczyciel ZG 3 (później „Hermes”) przeprowadziły do Tobruku dwa parowce z ładunkiem benzyny lotniczej.
O 1.00 14 sierpnia „Lince” opuścił zatokę Suda na Krecie z zadaniem eskortowania do Tobruku wojskowego zbiornikowca „Stige”, który przewoził 636 t benzyny lotniczej. Tankowiec wlókł się niemiłosiernie, rozwijając prędkość ledwie 5 w, idący tak wolno torpedowiec ryzykowałby atak torpedowy, dlatego krążył tam i z powrotem na planowanej trasie przemarszu konwoju. O 6.45, na wodach Przylądka Spatha, brytyjski okręt podwodny „Taku” (kmdr ppor. Jack Gethin Hopkins) zaobserwował, przy spokojnym morzu, obie włoskie jednostki. W międzyczasie do eskorty dołączył także niemiecki hydroplan. Z 1830 m Brytyjczycy odpalili cztery torpedy, wszystkie były wymierzone w „Stige”, ale ten był tak wolny, że Hopkins popełnił błąd w swoich szacunkach i wszystkie minęły jego dziób w sporej odległości. Niemiecki samolot i włoski torpedowiec przeszły do kontrataku, ale „Taku” zdołał umknąć nieuszkodzony. W drodze do Tobruku także „Lince” był atakowany torpedami przez okręt podwodny, dzięki sprawnemu manewrowi zdołał je wyminąć. O 12.51 15 sierpnia obie jednostki w końcu dowlokły się do Tobruku.
O 19.00 18 sierpnia „Lince” wyszedł w morze eskortując parowiec „Iseo”. O 4.30 19 sierpnia „Iseo” był bezskutecznie atakowany torpedami przez brytyjski okręt podwodny „Porpoise”, stało się to na wodach w pobliżu Derny (lub pomiędzy Tobrukiem i Derną). Torpedowiec przeszedł do kontrataku, jego bomby głębinowe poważnie uszkodziły „Porpoise”.