Miniaturowe okręty podwodne włoskiej Regia Marina
Dzisiaj do sprzedaży trafił nowy numer Techniki Wojskowej Historia (6/2018). W środku m.in. artykuł mojego autorstwa „Miniaturowe okręty podwodne włoskiej Regia Marina”. Traktuje on o miniaturkach z I i II WŚ. W większej części koncentruje się jednak na drugim z konfliktów. I tak pozwolę sobie na pewną myśl – gdybyśmy mieli postopniować priorytety Regia Marina w okresie 1940-1943 r. to myślę, że należy pogrupować je tak (pod uwagę biorę faktyczne działania włoskiej floty oraz jakie typy okrętów oddano do jej dyspozycji już podczas trwania konfliktu):
1. Obrona własnych wybrzeży.
2. Utrzymanie linii komunikacyjnych do Afryki, Grecji, na szereg wysp.
3. Przeniesienie wojny do portów wroga (za pomocą sił szturmowych i z pomocą Regia Aeronautica – lotnictwa torpedowego i bombowców strategicznych Piaggio).
4. Stoczenie zwycięskiej bitwy morskiej – która i tak niewiele zmieniłaby w układzie sił, a porażka (utrata sił ciężkich floty) właściwie wykluczałaby realizację punktów 1. i 2.
Miniaturowe okręty podwodne powstały, by pomóc realizować nigdy nie rozwiązany problem punktu 1. Czy jednak nie byłyby najskuteczniejsze jako środek wykorzystany do celów związanych z punktem 3? Więcej oczywiście w artykule. Polecam, zapraszam!
Spis treści numeru:
• „Hitlerjugend” – postrach Normandii?
• „Superkrowa” w Warszawie
• Samochód pancerny wz. 34 – najsłabsze ogniwo?
• Samolot myśliwski Petliakow Pe-3
• Bitwa o Jelnię (cz. 2)
• Boeing B-17 Flying Fortress (3): Użytkownicy zagraniczni
• Broń pancerna w Koninklijke Lamdmacht 1918-1940
• Miniaturowe okręty podwodne włoskiej Regia Marina