Leksykon Uzbrojenia: Breda Ba.65 „Nibbio” (Kania)
Breda Ba.65 „Nibbio” (Kania):
Samolot szturmowy. Prototyp tego samolotu został zaprojektowany do pełnienia, w zależności od potrzeb, funkcji myśliwca przechwytującego, lekkiego bombowca lub maszyny rozpoznawczo-szturmowej. Prototyp jak i samoloty produkcyjne były jednomiejscowymi myśliwcami z zamykaną kabiną pilota, osłaniała ją zwężająca się ku tyłowi przeszklona owiewka. Samolot został oblatany we wrześniu 1935. Był to wolnonośny dolnopłat z goleniami podwozia chowanymi do tyłu w owiewki podskrzydłowe. Podstawowa struktura wytrzymałościowa kadłuba i skrzydeł samolotu opierała się na kratownicach z rurek wykonanych ze stali chromowo-molibdenowej. Poszycie wykonano z blach duraluminiowych z wyjątkiem pokrytego płótnem krawędzi spływu skrzydła. Początkowe zamówienie na 81 sztuk Ba 65 zostało złożone w 1936 roku. Pierwsze samoloty wyposażone były w silniki Gnome-Rhone 14K o mocy 710 KM. W lipcu 1939 zakończono produkcję drugiej serii 137 samolotów tego typu, teraz wyposażonych już w silniki Fiat A.80.
Seria 13 samolotów produkcyjnych posłużyła do wyposażenia 65 eskadry w Aviazione Legionaria, Legii Lotniczej wysłanej na pomoc gen. Franco. Wzorem prototypy były to maszyny jednomiejscowe („monoposto”) z całkowicie zakrytą, bogato przeszkloną kabiną pilota. Użyto ich do walki w okolicy Santander w sierpniu 1937, a później jednostka walczyła w rejonie Teruel i nad rzeką Ebro. Wyniesione z Hiszpanii doświadczenia wskazywały, że Ba 65 sprawdza się jedynie w roli samolotu szturmowego. Do Hiszpanii dosłano później jeszcze 10 „Nibbio”, w tym 6 już z silnikami Fiata. W maszyny te wyposażono dwa pułki szturmowe Regia Aeronautica. Po wybuchu II Wojny Światowej Ba 65 zostały skierowane do walki w Afryce Północnej. W warunkach pustynnych samolot okazał się zawodny – cechował go niski wskaźnik gotowości bojowej, wykazał się także niską skutecznością, a jego osiągi w afrykańskich warunkach były słabe. Ostatni sprawny samolot został strącony przez Brytyjczyków podczas ich ofensywy w lutym 1941.
Istniała także wersja dwumiejscowa („biposto”) zwana Breda 65bis. Samolot posiadał miejsce dla obserwatora-strzelca w otwartej kabinie umieszczonej nad linią spływu skrzydeł. Mniejsza ilość samolotów była wyposażona w wieżyczkę strzelecką typu Breda L. W obu przypadkach strzelec/obserwator dysponował tylko km kal. 7,7 mm.
Breda Ba 65 służyły min. w siłach powietrznych Iraku (np. w 5 dywizjonie myśliwskim służyły maszyny z dodatkową wieżyczką strzelecką produkcji Bredy). W 1941 roku samoloty wzięły w ograniczonym stopniu udział w antybrytyjskiej rewolucji. Do tego kraju sprzedano w 1938 roku 25 dwumiejscowych Ba 65 napędzanych silnikami Fiata, dwie maszyny były szkolnymi dwusterami. W tym samym roku 20 Bred, 17 „monoposto” i 3 szkolne dwustery z silnikami Piaggio P.XI C.40, sprzedano do Chile. 10 kolejnych dwumiejscowych maszyn z silnikami Fiata i wieżyczkami wyeksportowano do Portugalii w listopadzie 1939. W czerwcu 1937 testowano też pojedynczy samolot napędzany pierwotnie silnikiem Fiat w locie z silnikiem Pratt & Whitney R-1830. Próby te podjęto z myślą o możliwym zamówienia z Chin, które jednak nigdy nie zostało złożone.
Napęd: 18-cylindrowy silnik gwiazdowy Fiat A.80 RC.41 o mocy 1014,5 KM. W wersji dwuosobowej był to silnik Isotta-Fraschini K.14 (budowany na licencji Gnome-Rhone 14 Kdrs.)
Prędkość maksymalna: 430 km/h, w wersji dwumiejscowej 410 km/h
Czas wznoszenia: na wysokość 6000 m w 11 m i 30 s
Pułap: 6300 m
Zasięg: 550 km
Masa: 2400 kg (masa pustego samolotu), 2950 kg (maksymalna masa startowa)
Wymiary: rozpiętość – 12,1 m, długość 9,3 m, wysokość 3,2 m, powierzchnia skrzydeł – 23,5 m kw.
Uzbrojenie: dwa km kal. 12,7 mm i dwa kal. 7,7 mm Breda-SAFAT nieruchome, zabudowane na stałe w skrzydle, strzelające do przodu.
Udźwig bomb: Teoretycznie uzbrojenie ofensywne mogło ważyć nawet 1000 kg. Praktycznie jednak samolot zabierał w wewnętrznym luku do 300 kg bomb lub zamiennie na podskrzydłowych węzłach bomby o łącznej masie 200 kg.
Leksykon Uzbrojenia: Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
Zdjęcia: 12 zdjęć Bredy Ba.65 i Ba.65bis