Wojna Mussoliniego

La guerra di Mussolini

RSS Feed
  • Home
  • Od Autora
  • Publikacje
  • FRONTY
    • Afryka Północna – „Heia Safari”
    • Morze Śródziemne – „Mare Nostrum”
    • Wojna na Bałkanach 1939-1945
    • Kampania Włoska – „Guerra E’ Finita?”
    • Front Wschodni – „Contro il Bolscevismo!”
    • Sommergibili na Atlantyku
    • Etiopia 1935-1936 – Brudna wojna Mussoliniego
  • Armia Włoska
    • 26 Dywizja Piechoty „Assietta”
    • 4 Dywizja Alpejska „Monte Rosa”
    • 54 Dywizja Piechoty „Napoli”
    • 4 Dywizja Piechoty „Livorno”
    • Włosi w Waffen-SS
    • Organizacja Obrony Sycylii
    • Esercito Nazionale Repubblicano(ENR):
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Jednostki Włoskiej Kawalerii
    • 132 Dywizja Pancerna „Ariete”
    • 101 Dywizja Zmotoryzowana „Trieste”
    • Armia Pancerna “Afrika” w bitwie pod El-Alamein
    • M.V.A.C. i inne organizacje współpracujące z Włochami na Bałkanach
    • Doktryna
    • 1. Dywizja Piechoty (Górska) „Superga”
    • 6. Dywizja Alpejska „Alpi Graie”
    • 1° Battaglione Paracadutisti Carabinieri Reali
    • 185. Divisione Paracadutisti „Folgore”
    • 1ª Divisione libica „Sibelle”
    • 2ª Divisione libica „Pescatori”:
    • Raggruppamento sahariano „Maletti”
    • 4. Divisione CC.NN. „3 Gennaio”
    • Początek wojsk spadochronowych – Fanti dell’Aria
    • Koszty wojny w Hiszpanii
  • Leksykon Uzbrojenia
    • Myśliwce Regia Aeronautica i ANR w latach 1923-1945
    • BIBLIOGRAFIA – lotnictwo włoskie
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze i inne
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Samoloty obcej produkcji w Regia Aeronautica
    • Okręty podwodne typu Marcello
    • Pierwszy włoski Blenheim
    • Czołgi średnie
  • Osoby
    • Italo Balbo
    • Bibliografia dla działu Osoby
    • Giovanni Messe
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • Galeazzo Ciano
    • Dino Grandi
    • Gabriele D’Annunzio
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Arconovaldo Bonaccorsi
    • Pietro Maletti
    • Emilio Faldella
    • Mario Roatta
    • Annibale Bergonzoli
    • Emilio De Bono
  • Benito Mussolini
    • Spotkanie z Hitlerem – Rastenburg IX.1943
    • Konferencja z Hitlerem, Feltre 19.VII.1943
    • Duce porwany… Duce wolny!
    • Więzień Gargnano
    • Śmierć dyktatora
    • Ostatnie spotkanie dyktatorów
    • Rodzina Mussolini
    • Benito Mussolini – cytaty
    • Dzieciństwo i młodość
    • Kochanki Mussoliniego
    • Socjalistyczny dziennikarz Benito Mussolini
    • W alpejskich okopach
    • Clara Petacci i klan Petacci
    • Benito Mussolini – osobowość
    • Benito Mussolini i Adolf Hitler – trudna przyjaźń dyktatorów
  • Włochy Mussoliniego
    • Antyfaszyzm
    • Polityka wewnętrzna Repubblica Sociale Italiana
    • Squadristi, manganello i olej rycynowy
    • Polityka wewnętrzna faszystowskich Włoch – lata dwudzieste
    • Sport w faszystowskich Włoszech
    • Doktryna faszyzmu
  • Zdjęcia
    • Afryka Północna
    • Morze Śródziemne
    • Wojna na Bałkanach
    • Italo Balbo
    • Rodolfo Graziani
    • Pietro Badoglio
    • 29 Dywizja Grenadierów Waffen-SS
    • Galeazzo Ciano
    • Kampania Włoska
    • Aeronautica Nazionale Repubblicana
    • Spotkania Dyktatorów
    • uwięzienie i uwolnienie Mussoliniego
    • Repubblica Sociale Italiana
    • Rodzina Mussolini
    • Front Wschodni
    • Giovanni Messe
    • Dino Grandi
    • Myśliwce Regia Aeronautica
    • Gabriele D’Annunzio
    • Wodnosamoloty, Łodzie Latające, Samoloty Rozpoznawcze
    • Początki faszyzmu
    • Bombowce i samoloty szturmowe Regia Aeronautica
    • Roberto Farinacci
    • Ugo Cavallero
    • Alfredo Rocco
    • Giovanni Gentile
    • Giuseppe Bottai
    • Benito Mussolini: dzieciństwo – I Wojna Światowa
    • Kochanki Mussoliniego
    • Włochy Mussoliniego na zdjęciach
    • Włoskie czołgi eksperymentalne
    • Czołgi ciężkie (carri armati pesanti)
    • Czołgi lekkie (carri armati leggeri)
    • Samochody pancerne (Autoblindi)
    • Żołnierze włoscy
    • Inwazja na Etiopię 1935-1936 r.
    • Corpo Aereo Italiano
    • Hiszpania 1936-1939
    • Benito Mussolini
    • Wielka Wojna na morzu
    • Ascari del Cielo
    • Betasom 1940-1945
  • Mapy, Struktury…
    • Afryka Północna
    • Front Wschodni
    • Armia Włoska
      • 28 Dywizja Piechoty „Aosta”
  • Filmy z YouTube
  • KINO
  • Linki
pinflix yespornplease porncuze.com porn800.me porn600.me tube300.me tube100.me watchfreepornsex.com
  • Wojna Mussoliniego
  •   » Regia Marina na Oceanie Indyjskim
  •   » Ostatnia misja MAS na Morzu Czerwonym
sie
02

Ostatnia misja MAS na Morzu Czerwonym

Lekki krążownik HMS „Capetown” (D88). Kontynuujemy wczorajszy wątek o włoskich kutrach torpedowych na Morzu Czerwonym, z MAS 213 w roli głównej. Przypominam, jest kwiecień 1941 r.

W ramach wsparcia swoich wojsk lądowych Brytyjczycy wysłali w rejon wschodnich wybrzeży Erytrei zespół floty w składzie: stary lekki krążownik „Capetown” (kmdr Percival Henry Gwynne), slupy – australijski „Parramatta” (kap. mar. Jefferson H. Walker) i hinduski „Indus” (kmdr por. Eric George Guilding Hunt), które zajęły pozycje w rejonie miejscowości Mersa Kuba, na północ od archipelagu Dahlak. Samą operację zajęcia Massauy (kryptonim „Atmosphere”), miała wesprzeć Force „G”, czyli „Capetown”, „Parramatta”, brytyjski slup „Clive” i dwie małe pomocnicze jednostki hinduskie – „Ratnagiri” i „Sagita”.

5 kwietnia 1941 pięć okrętów zostało zaobserwowanych z najbardziej na północ wysuniętej wyspy archipelagu Dahlak Difnen, gdzie znajdowało się stanowisko obserwacyjne Regia Marina. Tego wieczoru MAS 206, 213 i 216 opuściły Massauę, celem odszukania wroga. Jednak kutry wróciły z pustymi rękoma.

Wieczorem 6 kwietnia MAS 206 (guardiamarina Mario Noseda) i MAS 213 (guardiamarina di complemento Pietro Valenza) ponownie wyszły w morze na poszukiwania. O 00.20 7 kwietnia zauważono wrogie okręty. Włosi podeszli do nich na dystans 300-500 m, jednak cele były w ciągłym ruchu, często zmieniały kurs. Atak przeprowadził tylko MAS 206, ale jego torpeda nie trafiła w cel. Oba kutry zawróciły do Massauy. Brytyjczycy nie odkryli przeciwnika, całą noc kontynuowali patrol.

Kolejnego dnia potwierdzono, że wrogie statki nadal przebywają w tym samym rejonie. O 21.00 Massauę opuściła MAS 213 i MAS 216 (tenente di vascello Stanislao Ferraro, dowódca eskadry MAS w tym rejonie). Były to ostatnie jednostki nadające się do wyjścia w morze. Głównej bazie Regia Marina na Morzu Czerwonym pozostawało już tylko kilka godzin istnienia, trwało unicestwianie floty handlowej, która została samozatopiona. Niszczono także instalacje portu. Wybrzeże na północ od Massauy było już w rękach wroga, który oświetlał morze flarami i reflektorami, poszukując uciekinierów z pułapki. Jedyne dostępne torpedy pozostawiła motorówka pierwotnie należąca do Regia Aeronautica, RAMA 1010, nim przedarła się do Jemenu unikając schwytania. Oprócz dowódcy załogę MAS 213 stanowili secondo capo meccanico Fortunato Laurenti, sottocapo motorista Pietro Montini, sottonocchiere Dario Laurenti, silurista Remigio Terraneo, marynarz Gino Sabatini i secondo capo silurista Mario Di Ruzza. Ostatni nie należał do załogi, sam poprosił o możliwość wzięcia udziału w akcji i uzyskał zgodę na to.

Oba kutry poruszały się na północ z prędkością 14-15 w przez 11 Mm, później dowodzący akcją Ferraro zarządził postój i przygotowanie torped do odpalenia. Następnie ruszono dalej z prędkością 13 w. Morze było wzburzone, horyzont był dobrze widoczny, jedynie przy linii brzegowej unosiła się lekka mgła. Około 22.00 prędkość MAS 216 spadła z powodu awarii do 11-12 w. Obie jednostki kontynuowały rejs, MAS 213 trzymał się za liderem formacji ok. 50 m. O 00.55 wykonano zwrot na kurs 338° i skierowały się w obszar, gdzie powinien znajdować się przeciwnik.

O 1.10 8 kwietnia MAS 216 jako pierwszy zaobserwował, w odległości ok. 10 km, na horyzoncie dużych rozmiarów okręt, był to krążownik „Capetown”. Pięć minut później MAS 213 zbliżył się do dowódcy, by zameldować, że także widzi sylwetkę okrętu w ciemności. Ferraro nakazał atak, odbezpieczono torpedy, MAS 216 ruszył przodem. Bliżej celu, zgodnie z prawidłami taktyki ataku włoskich kutrów torpedowych, obie jednostki rozdzieliły się. MAS 216 ruszył w lewo, MAS 213 w prawo, chwile wcześniej także „Capetown” zrobił zwrot na prawą burtę i zniknął z widoku. Valenza spostrzegł, że krążownik robi zwrot z północy na południe.

  • Posted on 2 sierpnia, 2015
  • Posted by admin
  • No Comment »
  • Filed under: Regia Marina na Oceanie Indyjskim, Włoska Afryka Wschodnia (AOI), włoska Regia Marina
  • Tags: II wojna światowa na Morzu Czerwonym, kutry torpedowe MAS, włoskie kutry torpedowe na Morzu Czerwonym

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

REKLAMA
Wojna Mussoliniego All Rights Reserved.
Kontakt poczta@wojna-mussoliniego.pl
Designed & Developed by Carla Izumi Bamford
Powered by Wordpress
Go back to top